<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Historisk dom legger ansvaret på svindlet 75-åring

En kvinne som ble utsatt for såkalt Olga-svindel, tapte rettssaken om tilbakeføring. Finansklagenemnda har i stor grad gitt svindelofrene medhold i slike saker.

    Publisert 4. mars 2021 kl. 12.21
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 153 ord
    SVINDLET: En eldre kvinne ble lurt til å oppgi personnummer, BankID-kode og passord til svindlere. Foto: Dreamstime

    Ifølge Dagens Næringsliv er dommen den første av sin art i norsk rettshistorie. Kvinnen gikk rettens vei for å få tilbakeført 153.540 kroner, men måtte bære tape selv.

    Svindelen har fått navnet Olga fordi den retter seg mot eldre. Svindlerne ringer opp kundene, sier de er fra banken deres og forsøker å hente ut koder, passord og sensitive opplysninger.

    Ifølge dommen oppga kvinnen personnummer, BankID-kode og passord ni ganger over telefon. Retten mente hun handlet forsettlig ved å oppgi informasjonen og at hun dermed brøt vilkårene i kundeavtalen.

    – I denne saken har kvinnen derimot gitt disse opplysningene over telefon til en annen person, noe kunden aldri skal gjøre, selv om det faktisk hadde vært en bankansatt som hadde spurt om opplysningene, skriver Glåmdal tingrett.

    Finansklagenemnda opplyser til NTB at tolv saker om Olga-svindel er ferdigbehandlet i nemnda. Klager har under dissens fått medhold i elleve saker. Den siste klagen ble avvist på grunn av uklart faktum.

    (©NTB)