Medietilsynet ut mot TV-sponsing

Medietilsynet varsler skjerpet kontroll etter gjentatte brudd på reglene for sponsing av TV-programmer.

Politikk

- Det har vært veldig mange brudd på sponsorreglene i år, og det er et problem, sier områdeleder Gudbrand Guthus i Medietilsynet til Aftenposten. I år er TV 2 tildelt advarsler for brudd i forbindelse med Villmarksliv og værmeldingen, og TVNorge er advart blant annet for brudd i forbindelse med programmene 71 grader Nord og Heia Tufte. Seks av syv lokal-TV-stasjoner som ble kontrollert i desember, ble knepet i brudd på reglene om sponsoridentifikasjon. Nå skjerpes kontrollene.- Medietilsynet er blitt større, og det er interessant å se hva vi kan gjøre bedre, sier Guthus. Han tror kringkasterne vil skjerpe seg når de vet at Medietilsynet følger dem tettere.Førsteamanuensis Hans Mathias Tjømøe ved Institutt for markedsføring ved BI sier at sponsing er undervurdert som reklamemedium. Han tror at sponsorene øker presset på TV-kanalene fordi sponsing har vist seg å være langt mer effektivt enn mange hittil har trodd. (©NTB)

Nyheter
Næringsliv