En gigantisk krise flyr videre helt ute av kurs

Ruter kuttes, fly settes på bakken og det snakkes om salg av selskaper, konkurs og frustrasjon. Hvor ille kan det egentlig bli for verdens flyselskaper?

Foto: Airbus

Se oversikt over kursutviklingen i et knippe europeiske flyselskaper i bunn av denne artikkelPå et år har situasjonen for så å si alle flyselskaper i verden gått fra grei nok til total krise. Både her hjemme og ute i verden forøvrig river ledere og investorer i flyselskapene seg i håret, og få, hvis noen, ser hvordan veien skal stakes ut vekk fra sumpa som tviholder på de flygende konsernene.Men det har altså ikke alltid vært vanskelig å drive et selskap der du først og fremst tjener penger på å transportere mennesker fra A til B via luftveien. De siste 30-40 årene har stort sett en tanke stått i hodet på de store flyselskapene: Å bli enda større enn det de allerede er. Ja, sågar små selskaper på verdensbasis - som vårt eget Norwegian - har stadig åpnet flere ruter til flere steder og på den måten fått flere til å ta vingene fatt.Dette har ført til at flyprodusentene har solgt flere fly, større fly og man har frydet seg over å se enorme maskiner prøvelande på rullebaner fra Singapore til Tyskland. Slike scener kan det imidlertid bli lenge til man ser igjen.For med en oljepris som når nye rekordnivåer nesten hver eneste dag, og en drivstoffpris til fly som har gått opp med 90 prosent på et år, har det nå blitt blytungt å drive flyselskap.Våre egne selskaper Skotter vi først i vår egen bakgård, hvor flyselskapene Norwegian og SAS befinner seg, får vi allerede her et lite innblikk i elendigheten. Ja, faktisk er kursutviklingen til SAS og Norwegian helt på bunn i europeisk sammenheng.Sjekker vi kursen på SAS-aksjen på Stockholmsbørsen har den blitt slanket med smått utrolige 82 prosent på et år! Norwegian-aksjen er ikke så veldig mye bedre. Det siste året har den blitt redusert med nesten 60 prosent. En aksje i Kjos sitt selskap koster nå 48,80 kroner.Går man tilbake til 7. november i fjor skulle man ha 170,50 kroner for samme aksjen. Ikke rart ryktene om konkurs og likviditetskrise har begynt å svirre. Goldman Sachs anslo for tre uker siden at Norwegian trenger 800 millioner kroner i frisk kapital for å holde seg på vingene.Både Norwegian og SAS har nå kuttet til dels saftig i rutetilbud, og sistnevnte har siden 2002 tatt vekk hele 13 ruter. Flere kan det bli.Resten av verdenKutting i rutetilbudet er det også andre selskaper i resten av verden som har begynt med. Det irske lavprisselskapet Ryanair, med den fargerike Michael O'Leary i spissen, har allerede kuttet flere av rutene selskapet har til og fra Norge. I tillegg melder selskapet at de skal holde flere av flyene sine "vinterstengt". 20 maskiner tilhørende Ryanair skal nemlig settes på bakken i den noe tregere vintersesongen.O'Leary har likevel, på tross av den massive krisen sektoren gjennomgår, lovet Ryanairs investorer et pluss-resultatet for 2008. Slik tingenes tilstand er nå er det en meget tøff lovnad.Men det finnes langt større flyselskaper enn lille Ryanair der ute. Flyselskaper som verken lover pluss eller som kommer til å levere det i løpet av 2008. Den amerikanske giganten Continental kommer til å sette hele 67 av sine fly på bakken i tiden som kommer, og dette er en trend resten av bransjen over dammen følger opp.Alt i alt regner man med at utrolige 200 fly kommer til å bli parkert i den nærmeste fremtid. Dermed er 10 prosent av den samlede amerikanske flyparken ute av funksjon.Et annet trekk flyselskapene nå gjør for å forsøke å minske krisen noe er å ta seg betalt for tjenester som tidligere var gratis, og å øke såkalte drivstofftillegg. Den tyske flykjempen Lufthansa har blant annet satt i gang sistnevnte, og har flere ganger de siste månedene lagt på ekstra euro på billettprisene på sine mellom- og langdistanseflyvninger.Veien ut av uføret?Men å skyve flere av kostnadene over på forbrukeren er så absolutt et tveegget sverd. Dess høyere billettprisene blir, jo færre er det som tar seg råd til å fly. The Air Transport Association, organisasjonen som driver lobbyvirksomhet for flyindustrien i USA, spår nå at antall reisende sommeren 2008 kommer til å synke med 2,7 millioner i forhold til 2008. Må man betale mer for en tjeneste enn man har pleid å gjøre - vel, så finner man andre måter å reise på.Og hva med oljeprisen? Ser man en topp i horisonten, eller kan man til og med oppleve et vesentlig fall som vil få flysjefer over en hel verden til å sove lettere? Svaret er nok veldig vanskelig å gi, men i skrivende stund er det lite som tyder på at det sorte gull skal begynne å falle i pris.Verdens etterspørsel etter olje øker, produksjonen gjør det ikke, snarere tvert i mot. Legg på ustabilitet og konstant rasling med sabler i Midtøsten, og man får en pris per fat olje som ikke ser ut til å lande med det aller første.Da er kanskje fremtiden flymaskiner som går på annet drivstoff enn bensin? Den engelske Virgin-milliardæren Sir Richard Branson jobber nemlig nå med et nytt miljøprosjekt. Målet er at flyene i hans Virgin-stall i fremtiden ikke skal gå på CO2-forurensende drivstoff men derimot på alger. Nordmannen Frederic Hauge er med på laget, men disse nye maskinene står neppe ferdige i morgen.Fremtiden er som regel vanskelig å spå - også for den som har vinger til å fly med.Sjekk oversikten over kursutviklingen i et knippe europeiske flyselskaper under

Kursutvikling fra nyttårKursutvikling fra nyttår
FlyselskapFlyselskap%%
Lufthansa Lufthansa Â-19,9-19,9
Vueling Airlines Vueling Airlines Â-21,9-21,9
British AirwaysBritish Airways-28,9-28,9
Air Franze-KLMAir Franze-KLM-33,6-33,6
Ryanair Ryanair Â-36,3-36,3
Austrian Airlines Austrian Airlines Â-37,7-37,7
Finnair Finnair Â-39,3-39,3
Iberia Iberia Â-43,3-43,3
Alitalia Alitalia Â-44,4-44,4
SkyEuropeSkyEurope-46,6-46,6
EasyJet EasyJet Â-54,3-54,3
SAS SAS Â-58,1-58,1
NorwegianNorwegian-64,5-64,5
Tallkilde: Finansavisen