Tørrbulk i motvind

Ratene faller, aksjekursene tryner. Hva er galt med tørrbulk for tiden? Og når snur det?

Foto: Golden Ocean

Sommeren er vanligvis lavsesong i tørrlastmarkedet og i år har aktørene virkelig fått merke dette på kroppen. Baltic Dry Index har falt med hele 25 prosent siden sent i mai. Enda verre har det gått på Oslo Børs. Golden Ocean har falt mest med en nedgang på hele 29 prosent, mens Jinhui Shipping følger hakk i hel med 27 prosent.Stiger fra juli til desemberTørrlastindeksen Baltic Dry Index har de seneste årene, ifølge meglerhuset CAR, i gjennomsnitt steget med 28 prosent fra bunnen i juli til toppen i desember. CAR tror at vi vil få et oppsving i år også.Den seneste prisavtalen på jernmalm mellom Kina og BHP/Rio betyr sannsynligvis at det vil bli en høy etterspørsel etter jernmalm fra kinesisk side. Indias eksportøkning av jernmalm er også positiv i og med at det øker transportdistansene ytterligere. Det har vært mye snakk om overkontrahering i tørrlastsegmentet, men CAR mener at det slett ikke ser så ille i fremover. I hvert fall ikke det nærmeste året.Forsinket skipsleveringHvis samtlige capesize- og panamax-skip blir levert etter timeplanen fremover har CAR beregnet seg frem til å flåtevekst på 4,5 prosent frem til desember og en vekst på 9,4 prosent frem til juni neste år. I første og andre kvartal ble imidlertid levert bare 65 prosent av det som var forventet fra verftene. Hvis man legger denne leveringstakten til grunn også fremover blir flåteveksten på henholdsvis 2,9 prosent frem til desember og 6,1 prosent frem mot juni i 2009. CAR forventer en vekst i tørrlastetterspørselen på fire prosent det neste året.