Fordømmer redere som betaler løsepenger

- Den eneste grunnen til at folk blir pirater, er at rederiene betaler løsepenger, sier Somalias statsminister.

Pirater utenfor kysten av Somalia - Foto: Scanpix
Politikk

- Den eneste grunnen til at folk blir pirater, er at rederiene betaler løsepenger. Det er dette som har oppmuntret flere ungdommer til å dra til sjøs. Vår politikk har alltid vært at det ikke skal betales løsepenger, sier statsminister Omar Abdriashid Ali Sharmarke, som konstaterer at de utenlandske marinefartøyene som nå patruljerer kysten av Somalia, ikke har lyktes med å stanse piratvirksomheten.- De har overhodet ikke skremt piratene. Den eneste måten å stanse dem på, er å etablere en somalisk sikkerhetsstyrke som kan hindre piratene fra å legge ut. Vi håper derfor at verdenssamfunnet kan bistå oss, sier han.Blant rederiene som angivelig har punget ut for å få frigitt skip som var kapret i Somalia, er norske Salhus Shipping.Ifølge somaliske kilder betalte det norske rederiet nylig 16 millioner kroner i løsepenger til pirater for å få frigitt skipet Bow Asir, den norske kapteinen og det øvrige mannskapet på 26.Tirsdag ble også kjemikalietankeren Stolt Strength frigitt, fem måneder etter at den ble kapret av pirater utenfor Somalia.Skipet eies av rederiet Stolt-Nielsen og var chartret til Stolt Tankers, men det er ikke kjent hvor mye som ble betalt i løsepenger. (©NTB)

Nyheter
Næringsliv