Air France hadde problemer med fartssensorene

Air France opplyser at de tok opp problemer med hastighetssensorene på Airbus-flyene med fabrikken allerede i mai i fjor.

Foto: Air France
Politikk

Air France begynte å skifte dem ut selv da de ikke ble enig med fabrikken.Air France oppdaget i fjor at sensorene både på A330-flyene og A340-flyene kunne ise til, og ba da Airbus om å finne en løsning.Airbus foreslo å teste forskjellige sensorer, og Air France besluttet da å begynne å skifte dem ut på egen hånd i april, fem uker for ulykken med A330-flyet i Atlanterhavet, da en bedre versjon var tilgjengelig. Sensorene var ikke skiftet ut på flyet som havarerte.Airbus sier at de allerede i september 2007 anbefalte å skifte ut sensorene. Men anbefalingen var bare en anbefaling, ikke et påbud, slik det ville vært om fabrikken virkelig var bekymret for et sikkerhetsproblem.Granskerne spekulerer nå i om flyet fløy inn i stormen ved ekvator i feil hastighet på grunn av en feil ved sensorene i de såkalte pitot-tubene utenpå flykroppen.Dersom de har iset til og derfor gitt feil informasjon til flyets datamaskiner, kan hastigheten ha blitt satt feil i forhold til værforholdene.Det har vært flere tilfeller da dette har skjedd, både hos Air France og i to tilfeller med Airbus-fly tilhørende australske Qantas. Air France meldte om flere tilfeller av feil melding av hastighet grunnet isingsproblemer allerede i 2001. (©NTB)

Nyheter
Næringsliv