Menneskelig svikt bak mange flyulykker

- Årsaken til ulykken er ennå ikke brakt på det rene, heter det rutinemessig når mediene melder om nok en flystyrt. Men ifølge en ledende sikkerhetsekspert skyldes mange av ulykkene menneskelig svikt.

Et fly av denne typen - MD80 krasjet i Madrid - Røyken ligger tykt over flyplassen - Foto: Scanpix
Politikk

Denne samlebetegnelsen dekker over en lang rekke ulike forhold. Blant dem er tretthet hos besetningen, en stadig mer komplisert flyteknologi og sviktende opplæring, sier Bill Voss, som leder den amerikanske stiftelsen for flysikkerhet FSF til nyhetsbyrået Reuters.Svekkelsen av flybesetningenes årvåkenhet og handlekraft får skremmende følger. Mens det i hele fjor ble registrert 16 større flyulykker verden over, er tallet kommet opp i 12 allerede i første halvår i år, og 2009 kan bli verre enn marerittåret 1999 med 24 storulykker.I uken som gikk, styrtet en Airbus-maskin fra selskapet Yemenia utenfor øygruppen Komorene i Indiahavet, og 152 av de 153 om bord mistet livet. 1. juni omkom alle de 228 om bord, da et fly fra selskapet Air France styrtet i Atlanterhavet.At begge disse ulykkene rammet Airbus-fly, kan være en tilfeldighet - eller ikke. Begge er fortsatt under etterforskning. Men ifølge den internasjonale luftfartsorganisasjonen IATA skyldes mer enn hver åttende av alle ulykker at besetningen mister kontroll over flyet.