Oslofjord-tunnelen stengt 150 ganger

I løpet av det siste året har Oslofjordtunnelen mellom Akershus og Buskerud måttet stenge mer enn 150 ganger.

Politikk

De fleste stengningene av riksvei 23 under Oslofjorden skyldes menneskelige feil, opplyser Statens vegvesen. Det er biler som går tom for drivstoff, får motorstopp eller som får problemer med lasten.Tunnelen stenges ofte helt når noe skjer i den 7.390 meter lange tunnelen 134 meter under havet.- Det går på sikkerheten til trafikantene. Trafikken flyter i 80 kilometer i timen der nede, og da forventer man ikke at det plutselig står en bil helt stille. I tillegg er det på grunn av sikkerheten til redningsmannskapene, sier Kai Gundersen som er faggruppeleder i Statens vegvesen region Øst til NRK.Oslofjordtunnelen ble i sin tid åpnet for å lette på tungtransporten gjennom Oslo, og som en erstatning på ferjestrekningen mellom Drøbak og Storsand. Eneste omkjøringsmulighet når tunnelen er stengt, er via Oslo, eventuelt ferjeturen fra Horten til Moss.Trafikken som går gjennom tunnelen i dag er langt høyere enn det som var forventet da den åpnet i 2000. Først etter flere år med lave trafikktall tok trafikken seg opp etter at kjøring med autopassbrikker ble tillatt. I fjor var trafikkøkningen på 6,8 prosent og den forventede nedbetalingstiden på 15 år for tunnelen er redusert til 13 år. (©NTB)

Nyheter
Næringsliv