Forbrukerrådet med best omdømme

Forbrukerrådet har best omdømme i offentlig sektor, viser en ny undersøkelse. NAV, Jernbaneverket og Samferdselsdepartementet kommer dårlig ut.

Personlige egenskaper er vel så viktige som det faglige Foto: iStockPhoto

I undersøkelsen er 50 store, offentlige virksomheter vurdert av 7.315 nordmenn. Forbrukerrådet topper listen, med 87,3 poeng av 100 mulige. Det regnes som «fremragende omdømme».Like bak følger Forbrukerombudet, mens Barneombudet tar tredjeplassen foran Riksrevisjonen og Politiet.- De fire beste offentlige virksomhetene scorer bedre enn norske bedrifters omdømmevinnere. Det skal de være veldig stolte av. Det viser at det er mulig for offentlige virksomheter å være på tillitstoppen, sier Nils M. Apeland, leder for analysegruppen i Apeland Informasjon.Apeland Informasjon har gjennomført undersøkelsen i samarbeid med Reputation Institute og førsteamanuensis Peggy S. Brønn ved BI.I motsatt ende av skalaen finner vi offentlige virksomheter som har måttet tåle mye tyn i det siste. Nav, Jernbaneverket, Samferdselsdepartementet og UDI har dårligst omdømme. (©NTB)