Lokalpolitikere famler på sosiale medier

Rikspolitikerne fikser det. Men mange lokalpolitikere lar potensialet i sosiale medier ligge ubrukt, selv om det kan gi dem flere kryss på valglistene til høsten.

Facebook - Foto: Scanpix

Statsminister Jens Stoltenberg (Ap) topper lista med hele 118.493 følgere, eller såkalt «likes», på Facebook, mens utenriksminister Jonas Gahr Støre (Ap) følger tett etter med 45.763 følgere.- Arbeiderpartiet er det partiet som har lyktes best på sosiale medier, både nasjonalt og lokalt. De er representert på alle kanaler. Statsministeren er den fremste på å klare balansegangen mellom å være rikspolitiker og menneske, mener høyskolelektor ved BI, Cecilie Staude.- På lokalt plan ser vi at sosiale medier er en viktigere arena enn tidligere. Mange av partiene er til stede på disse arenaene og inviterer velgerne til å komme med innspill og diskutere lokalpolitikk, sier Staude.Likevel er det svært stor forskjell på hvordan de ulike partiene bruker potensialet som ligger i sosiale medier, mener høyskolelektoren.- Generelt sett benytter lokalpolitikerne kanalene som enveiskommunikasjon, og utnytter dermed ikke det potensialet som ligger i en dialog med velgerne, påpeker hun.Det er kandidatene øverst på valglistene, uavhengig av partifarge, som er mest aktive på nett. Jo lenger ned på lista, desto mindre aktive lokalpolitikere.Valganalytiker Svein Tore Marthinsen sier partiene har ulik tilnærming til sosiale medier.- Ap og Frp er mer på Facebook og mindre på Twitter og bloggarenaen, mens Høyre er bedre på andre kanaler enn Facebook. Mens Ap er kommet lengst i nettbruken, følger også KrF og SV etter. Sp ligger nederst på bruken av sosiale medier, sier Marthinsen. (©NTB)