Tidligere kontakt sier Breivik virket naiv

En tidligere kontakt i reklamebransjen beskriver terrorsiktede Anders Behring Breivik som seriøs, men naiv.

Terror-siktede Anders Behring Breivik fotografert i en politibil på vei fra retten til politihuset mandag 25.7. Foto: Jon-Are Berg-Jacobsen / SCANPIX

Ifølge Helge Bøe, som har 25 års fartstid fra utendørsreklame i Norge, møtte han Breivik en fire-fem ganger for 11 år siden. Breivik ville ha ham med som partner i sitt reklameselskap, Media Group.- Han virket seriøs, reflektert og hadde satt seg godt inn i markedet. Men han virket også veldig naiv på hvordan han skulle gjøre dette til en suksess. Han så ut til å tro at dette var en enkel sak, sier Bøe til Finansavisen.Breivik hadde besøkt gårdeiere i hele Oslo og signert kontrakter for opphenging av reklame. Ifølge Bøe var noen av ideene hans svært vidløftige, og en gjennomføring ville ha blitt stanset av plan- og bygningsloven.- Etter noen møter med ham, hvor jeg fikk forklart ham saker og ting, så jekket han seg litt ned, sier Bøe.Bøe har fremdeles visittkortet til Breivik der han står som «Anders B. Breivik. Daglig leder i Media Group».Bøe stiller seg tvilende til flere av påstandene i Breiviks såkalte manifest hvor det refereres til hendelser i reklamebransjen på den tiden de to hadde kontakt.