- Jeg har tatt opp dette med den britiske Europa-ministeren David Lidington. Han sier det eneste de kan gjøre, er å oppfordre TV-kanalene til ikke å sende alkoholreklame. De har ingen mulighet til å hindre det, sier Erik Lahnstein (Sp), statssekretær i Utenriksdepartementet, til NTB.EU sa i sommer klart ifra om at Norge må ta inn det såkalte TV-direktivet. Regjeringen har siden det sondert mulighetene for å inngå en bilateral avtale med Storbritannia om å opprettholde forbudet mot alkoholreklame på norske TV-skjermer. EU har signalisert at det vil være en mulighet for Norge å opprettholde sitt forbud ved å inngå en slik avtale med britene. Men det avviser altså den britiske regjeringen.- Det var et svært avklarende møte. Det blir altså opp til TV-selskapene om de vil sende alkoholreklame, sier Lahnstein.Rusfeltets samarbeidsorgan (ACTIS) frykter at innlemmelse av direktivet vil åpne for alkoholreklame fra TV3 og TV Norge-kanalene Max og Fem. Disse sender fra London. I tillegg er det frykt for at TV 2 kan bli fristet av nye, store reklameinntekter og ordner seg slik at London rent teknisk kan bli sendested for noen av selskapets kanaler. (©NTB)