Venstre krever full åpenhet om korrupsjon

Forholdet mellom politikere og lobbyister må registreres, mener Venstre. En ny undersøkelse viser at fire av ti nordmenn oppfatter partier, selskaper og norske medier som korrupte.

Foto: Scanpix
Politikk

Det kommer fram i Transparency Internationals korrupsjonsundersøkelse, som ble gjengitt tirsdag. Resultatene fra undersøkelsen er urovekkende, mener stortingskandidat Rebekka Borsch i Venstre.- Venstre krever full åpenhet om hvilke aktiviteter norske politikere deltar i og hvilke økonomiske ytelser de mottar for disse, sier hun.Ønsker lobbyregisterBorsch ønsker at det opprettes et lobbyregister, hvor lobbyister registrerer seg når de skal i møter med politikere på Stortinget. Venstre har tatt til orde for et slikt register tidligere, men er blitt nedstemt.- Et lobbyregister vil styrke tilliten til de politiske prosessene, mener Borsch.Korrupsjonsundersøkelsen viser også at én av fire nordmenn mener personlige relasjoner er viktig for å få ting gjort i offentlig sektor. Interessekonflikter og habilitetsproblematikk er utbredt i Norge, mener generalsekretær i Transparency International Norge, Guro Slettemark.- Dette illustrerer også det problematiske ved økt lobbyvirksomhet og politikere som går over i kommunikasjonsbyråer, sier hun.- Tviler på resultateneTransparency Internationals undersøkelse dekker 107 land, og har hentet inn synspunkter fra 114.000 mennesker. Leder i Norsk Redaktørforening, Harald Stanghelle, sier til Journalisten at han stusser på noen av resultatene av undersøkelsen.- Jeg tviler på at det nesten er vanlig at norske dommere tar imot penger for å dømme i noens favør, sier han, og viser til at en av ti spurte i korrupsjonsundersøkelsen mener utfallet av dommer i rettsvesenet kommer av korrupsjon.Stanghelle mener likevel undersøkelsen vitner om en undertone i den norske debatten som bør tas på alvor.- Dersom det skulle stemme at så mange mener mediene er korrupte, finnes det neppe en enkel oppskrift for å overbevise dem om at de tar feil. Det må gjøres ved å bygge troverdighet over tid, sier han. (©NTB)

Nyheter
Næringsliv