- De norske PE-fondene har sluttet å spørre, men det er stadig noen utenlandske som forhører seg om Norrøna er til salgs, forteller Jørgen Jørgensen til Finansavisen.Familien Jørgensen har kledd opp nordmenn – og stadig flere utlendinger – til toppturer og andre fritidsaktiviteter i 85 år, og dagens eier hevder det er uaktuelt å selge.- Hva skulle jeg gjort i stedet, undrer Jørgensen.Han kunne ha bygget seg en pengebinge, og fylt den med mynter. Med dagens inntjening, og vekstpotensialet i selskapet, vil et salg trolig kunne innbringe rundt 1 milliard kroner. I år vil omsetningen nærme seg en halv milliard kroner, resultatgraden ligger på godt over 15 prosent og selskapet har minimalt med gjeld. Et så godt rigget selskap vil normalt oppnå en prising på rundt 10 til 12 ganger EBITDA, skriver Finansavisen.Da Jørgensen som 32-åring måtte overta familiebedriften, var det mange store utfordringer. Det tradisjonsrike turtøymerket hadde sine glansdager bak seg.
- Vi var nok blitt litt for lite fremoverlent, og det var for liten oppmerksomhet på å utvikle seg videre. Samtidig var konkurrentene flinke, mener Jørgensen overfor Finansavisen.Les hele saken i lørdagens utgave av Finansavisen!