Gunnebo Industrier var uten mobilnett i én måned. Da firmaet sa opp, krevde Netcom 47.000 kroner i bruddgebyr. Antall konflikter om høye bruddgebyrer øker kraftig, og Netcom og Tele2 får flest klager, skriver DN.- Det fungerte av og til, så telefonene kom gjennom, men vi hørte ingenting. Både kunder og arbeidere var så frustrerte. Det var en lang måned, sier Stein Erik Kollvangsnes, it-ansvarlig i bedriften.Dermed bestemte Gunnebo Industrier seg for å si opp avtalen med Netcom. Frustrasjonen ble ikke mindre da kjemperegningen fra Netcom dukket opp, for brudd på bindingstiden etter et seks års langt kundeforhold.- Vi skal se nærmere på saken og om vi i dette tilfellet burde avsluttet forholdet etter nærmere avtale med kunde, sier Ellen C. Scheen, kommunikasjonsrådgiver i Netcom til DN.Gebyrene for brudd på bindingsavtaler skaper stadig oftere konflikter mellom bedrifter og deres mobiloperatører. I 2010 sto klager på bruddgebyr for bare én prosent av sakene som ble behandlet, mens de i år utgjør de 25 prosent, ifølge avisen.