Opp 30 prosent. Opp 40 prosent. Opp 70 prosent. En ringerunde til mikrobryggeriene vitner om en øl-fest som tar helt av i 2014. Hittil i år har 11 nye bryggerier meldt seg på for å bli med på moroa, skriver Finansavisen.- India Pale Ale, sier Jens Maurdal og smiler.- Den har en fruktig smak, med en bitter humle. Et friskt og deilig øl.Dette er historien om hjemmebryggere som har startet en millionindustri. Mikrobryggeriene har i løpet av 2014 krøpet opp mot å ta tre prosent av det totale øl-markedet i Norge. Sammenlignet med ifjor har de økt volumet med 50 prosent.Haandbryggeriet i Drammen var blant de første i 2005, da var spesial-øl i Norge nærmest ikke-eksisterende. Fire hjemmebryggere møttes og utvidet etter hvert 25 liters-anlegget de hadde på vaskerommet, skriver Finansavisen.- Drammen er en stor by, og vi forventet å få prøve oss her, men vi fikk en trøkk i fleisen. De to-tre første årene var tøffe, mimrer Maurdal.Så løsnet det. Parkteateret på Grünerløkka i Oslo tok i mot en kasse India Pale Ale etter kraftig overtalelse fra håndbryggerne. Fra 2011 til 2013 doblet de omsetningen til nærmere 17 millioner. I år regner de med en dobling av det igjen.På bunnlinjen økte driftsresultatet fra 2,5 millioner til 4,5 millioner fra 2012 til 2013.- Vi prøver å tilfredsstille etterspørselen, men har hele tiden ligget litt på hæla, forteller tekstilingeniøren Maurdal til Finansavisen.
Les hele saken i lørdagens utgave av Finansavisen!