Fall i avismarkedet større enn under finanskrisen

Annonsesvikten for papiravisene så langt i år er den største siden 2009 da finanskrisen rammet landet. Prosentvis er fallet enda brattere enn det var under finanskrisen, viser halvårstall fra mediebyråene.

aviser.jpg

– Dette er en sterkere strukturell krise enn under finanskrisen, sier medieforsker og førsteamanuensis Erik Wilberg ved BI til Dagens Næringsliv.I fjor var det riksavisene som ble påført den største inntektssvikten. Nå er det annonseinntektene i både riks-, region- og lokalaviser som raser. Så langt i år er nedgangen på 22-23 prosent.– Det er fortsatt en del løftekraft i lokalannonsering, men også lokalavisene har fått det skikkelig nå. Og i de større avisene på Vestlandet kan vi nok snakke om en oljeeffekt, sier Wilberg.Rogalands Avis merker oljekrisen godt.– Beskjeden fra Rogaland er at de merker det på kundene, ikke minst de store faste kundene. Det er uro i byen. Det er tøft om dagen, og kundene snakker bare digitalt, sier annonsesalgsleder Geir Ove Sara-Grønn i Dagsavisen, som sammen med Rogalands Avis eies av Mentor Medier.Wilberg mener det er for unyansert å skulle snakke om en infrastrukturkollaps, men man kan ikke se helt bort fra at det oppstår en snøballeffekt der annonsørene forsvinner, sier han. (©NTB)