Kildene peker på at forskning i flere år har vist en forskjell mellom utslippsnivåene som er målt i laboratorium, og de faktiske utslippene i trafikken.– Konklusjonen vi raskt har trukket av det, er at vi trenger nye, mer pålitelige tester av utslippene fra kjøring langs veien, noe som også bør hindre bruk av systemer for juks, sier kilden, som vil være anonym.
Jobber med reglerReaksjoner
EU-kommisjonens visepresident Frans Timmermans sier til tyske Süddeutsche Zeitung at nye lover og strengere utslippstester er aktuelt. Han oppfordrer Volkswagens ledelse til å legge alle kortene på bordet.– Vi må stanse svindel, derfor må vi komme til bunns i dette, sier Timmermans.Den tyske miljøministeren Barbara Hendricks sier også at strengere regler er på EU-kommisjonen og medlemsstatenes bord.– Vi jobber med nye, ærlige målemetoder i Brussel, sier hun i et intervju som skal publiseres i avisen Handelsblatt mandag.Reaksjonene mot Volkswagen er sterke verden over etter at utslippsskandalen ble avslørt av amerikanske miljømyndigheter. Bilprodusenten har innrømmet at elleve millioner dieselbiler har installert programvare som er designet for å senke utslippene av miljøgifter når motorene testes.VW risikerer nå bøter fra amerikanske myndigheter på opptil 18 milliarder dollar – nesten 150 milliarder kroner. Det er også åpnet kriminaletterforskning, og flere søksmål mot selskapet er på trappene.Fredag stanset Sveits salget av Volkswagens dieselbiler inntil videre.VW-sjef Martin Winterkorn måtte gå av etter avsløringene, og ble fredag erstattet av tidligere Porsche-sjef Matthias Müller. Han har lovet full åpenhet og skjerpet kontroll for å gjenvinne tilliten etter miljøskandalen. (©NTB)