- Jeg har tullet med Skiforbundet, og sagt jeg skal lage Weng-hansken, sier Jon Inge Gullikstad til FinansavisenI våres solgte Gullikstad lisensrettighetene sine på Johaug-merkevaren til Active Brands, og etter som det Kjetil Holta-eide selskapet har avtale med Skiforbundet, er det fritt frem for å lage en bredere kleskolleksjon for jenta fra Dalsbygda.Han vil si minst mulig om salgsummer, men det skinner igjennom at betalingen blir bedre dersom Johaug lykkes som klesgründer fremover.Les mer i fredagens utgave av Finansavisen!
Han ler godt av ideen, men bedyrer at han skal holde seg unna langrennsutøvere den nærmeste tiden. Det har vært nok diskusjoner med Norges Skiforbund, og hva utøvere skal få lov til å promotere. Med Therese Johaug ga det seg selv. Skihansker var det eneste hun kunne lage uten å måtte gjøre som Petter Northug, å utfordre reglene.- Det var ikke sånn at vi tok initiativet til salget av Johaug, men hun har et merkenavn med et enormt potensial og det var ikke noe poeng at hun skulle stange i taket med bare en hanskeomsetning. Men alle parter er fornøyd med avtalen, sier Gullikstad til Finansavisen.Selv startet Gullikstad som telefonselger den gang det var stuerent, men har siden midten av 90-tallet tjent gode penger som gründer. Etter OL på Lillehammer overtalte han Vegard Ulvang til å satse på ullsokker. Finnmarkingen var ikke spesielt interessert, men angrer nok ikke på at han lot seg overtale. Målet var å selge 30.000 par sokker, men hvor mange millioner par det er blitt, er det ingen som har oversikt over.Etter VM i Oslo i 2011 kom han i kontakt med manageren til Johaug, Jørn Ernst, og startet hanskeproduksjon i Polen og Kina. På tre år har de klart å kapre en stor andel av markedet for skihansker, og i 2015 selger Small Nordic Johaug-hansker for rundt 30 millioner kroner.- I år kan jeg garantere at det blir overskudd, sier Gullikstad til Finansavisen.