Hegnar: - Ulltveit-Moes hilsen fra Davos

Nordmennene blir synske i Davos, skriver Trygve Hegnar.

Trygve Hegnar - Foto: Scanpix

Dette var Trygve Hegnars leder i Finansavisen 22. januar 2016.Da Oslo Børs falt 4,7 prosent på en dag og riggselskapet Seadrill, kontrollert av skipsreder John Fredriksen, falt 29,1 prosent, var det ikke dommedag, men åpenbart et krakk for Seadrill-aksjen.Akkurat da det sto på som verst på Oslo Børs, var 40 norske toppledere, samt statsminister Erna Solberg og kronprinsparet, samlet i sveitsiske Davos, i regi av World Economic Forum, for å lære. Det årlige treffet som det koster en formue å delta på.Det pussige er at mange av deltagerne akkurat der i Davos, benytter anledningen til å fortelle oss her hjemme, hvordan verden vil bli. Kanskje det er noe snåsamannen over det hele.Nordmennene blir synske i Davos.En fast deltager er investoren Jens Ulltveit-Moe, som er så hyggelig at han også tar med seg sin professorkone Karen Helene Ulltveit-Moe til festdagene, og fra Davos melder smilende Jens Ulltveit-Moe at «vi må erkjenne at den norske oljealderen er over og vi må for Guds skyld ikke gjøre kortsiktige tiltak for å redde oljebransjen.»Ulltveit-Moe som har investert mye av sin formue i biodrivstoff, som er en konkurrent til oljen og som har gitt ham milliardtap hittil, følger i det minste sin egen tro, og det skal han ha pluss for.Men at oljealderen er over for Norge, er det liten grunn til å tro på.Det som er sikkert, og som gjenspeiles i aksjekursene både for oljeselskaper og oljeserviceselskaper i Norge, er at aktiviteten går kraftig ned. Oljeselskapene verden over (inkludert Statoil) tar investeringene brutalt ned og de kjøper langt mindre av tjenester fra riggselskapene, seismikkselskapene, supplyselskapene og fra driftsselskapene og plattformbyggerne.Resultat: 28.000 ansatte i oljesektoren skal, så langt, ha mistet jobbene. Og det blir mer.Men forleden noterte vi at det i USA i fjor ble solgt 17 millioner nye personbiler, og i Kina var det 25 millioner. Disse bilene skal ikke kjøre på elstrøm. Det er fossile biler vi snakker om. Flytrafikken verden over øker også dramatisk (det er ikke bare Norwegian som øker).Ulltveit-Moe må også ha fått med seg at Johan Sverdrup-feltet utenfor Stavanger først kommer i drift i 2019, og går det som vi tror, kommer det til å bli pumpet olje og gass derfra i minst 40-50 år.Da kan vi ikke snakke om slutten for oljealderen.På den annen side har Jens Ulltveit-Moe rett i at man må være forsiktig med kortsiktige tiltak for å «redde» oljebransjen.Oljebransjen må redde seg selv ved å få kostnadsnivået kraftig ned, og så må de som i dag sies opp, finne seg nye jobber andre steder. Norge trenger en ledighet på åtte prosent, tilsvarende 190.000 arbeidsløse, sier den sjarmerende Ulltveit-Moe. Og professorkone Karen Helene sier at de nye jobbene «vil komme i byene og folk må flytte dit.»Her må markedet ordne opp, sier hun.Det er trolig helt korrekt. Kan hun ikke bruke Davos-ferien til å hviske husbonden noen ord i øret om biler, fly og fossilt brennstoff? Vi er ikke ved dommedag ennå.