KjøpLogg inn

Hegnar: - Bøllene Skei Grande og O'Leary

Hva er dette? Er miljøavgiften på flyreiser et fordekt forsøk på å knekke Europas største flyselskap?

Publisert 7. feb. 2016 kl. 09.06
Oppdatert 7. feb. 2016 klokken 09.13
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 491 ord

Hegnar: - Bøllene Skei Grande og O'Leary

Dette var Trygve Hegnars leder i Finansavisen lørdag 6. februar 2016.Venstres partileder Trine Skei Grande er svært så fornøyd med at Rygge flyplass i november trolig blir nedlagt og at 1.000 ansatte mister jobbene sine.På grunn av den varslede flyseteavgiften, som skal innføres fra 1. april, har Ryanair, som står for mesteparten av trafikken til og fra Rygge, varslet at selskapet slutter å fly til Rygge den 1. november i år.Som de fleste vet, er den nye miljøavgiften på 88 kroner (80 pluss moms), og NHO har beregnet at nedgangen i flytrafikken vil bli på fem prosent, og Venstre-lederen sier at «det er et tegn på at den vil fungere etter hensikten.»Venstre vil ha flytrafikken ned, og står på det.Men langt verre er det at Trine Skei Grande opptrer helt bøllete i relasjon til flyselskapet Ryanair som faktisk driver en lovlig virksomhet i Norge.Skei Grande sier «at vi i tillegg blir kvitt Ryanair fra norske flyplasser, må vi ta som en gledelig bonus. Et flyselskap som ikke har noe annet enn forakt til overs for spillereglene i det norske arbeidslivet kommer ikke til å bli savnet.»Blant Venstre-velgere slår dette sikkert an, og det er lov å tenke slik.Det blir imidlertid uanstendig og ikke en stortingsrepresentant verdig, når Skei Grande slår til med følgende: «Jeg er glad for at miljøavgiften på flyreiser svekker Ryanair, et selskap som behandler både ansatte og passasjerer dårlig. Fagforeninger over hele verden har forsøkt å knekke Ryanair, og så var det en miljøavgift som klarte det.»Hva er dette? Er miljøavgiften på flyreiser et fordekt forsøk på å knekke Europas største flyselskap?Partilederens utsagn er ikke en glipp, for hun sier også at «det er ingen grunn til at vi skal la oss presse til å endre norsk politikk for et selskap som er så råttent,» og «Ryanair har det siste tiåret markert seg som et av de aller verste lavprisflyselskapene i verden, både for passasjerer og ansatte.»De fleste har fått med seg at Ryanairs daglige leder og hovedaksjonær, Michael O’Leary, ikke er den fødte diplomat, og at han har de merkeligste tillegg og avgifter på flyreisene for å få prisene opp (andre flyselskaper følger etter), men faktum er at Ryanair vokser voldsomt, så passasjerene kan ikke være så veldig misfornøyde. Selskapet har rundt 100 millioner kunder årlig, og disse kundene vet vel omtrent hva de får hos Ryanair.Ståplasser og avgifter for toalettbesøk, som det en tid ble fleipet med, er ikke innført.Trine Skei Grande sier at arbeidsforholdene «i verste fall kan gå ut over flysikkerheten» (hvilket er absurd å si), og hun mener at Michael O’Leary opptrer «bøllete» og at han «ikke har noen interesse av å forholde seg til hverken nasjonal lovgivning, tariffavtaler eller bransjestandarder».Dette er en vanvittig overdrivelse, og Trine Skei Grande burde skamme seg. Hun bruker like store ord som O’Leary.Hun er faktisk like bøllete, hvis man i det hele tatt skal bruke en slik betegnelse om ledere av flyselskaper eller stortingsrepresentanter.Vakkert er det ikke.