<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Hver femte bil borte i ettermiddagsrushet i Bergen

Den nye køprisingen i Bergen førte til at morgentrafikken dalte med 13 prosent mandag morgen. På ettermiddagen var nedgangen hele 20 prosent.

Publisert 2. feb. 2016
Oppdatert 2. feb. 2016
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 196 ord
lead

– 20 prosent nedgang i ettermiddagsrushet er veldig oppløftende og spennende tall for alle oss som vil bedre byluften i Bergen. Og dette står alle partiene, bortsett fra Fremskrittspartiet, bak i bystyret, sier byråd for byutvikling, Anna Elisa Tryti (Ap), til NRK.Totalt kjørte 9.327 færre biler gjennom bomringen i Bergen mandag morgen og ettermiddag sammenlignet med mandag for en uke siden, skriver Bergensavisen.Flere bilister sto riktignok og ventet i busslommer utenfor bomringen til klokken 9 mandag morgen for å slippe å betale den nye rushtidsavgiften på 26 kroner.Samtidig som den nye avgiften ble innført, ble også kollektivprisene satt opp 1. februar. Det var dermed ingen gulrot som skulle lokke reisende over på mer miljøvennlige transportmidler.– Jeg skulle ønske at vi kunne redusert prisene. Hadde jeg hatt en Sareptas krukke, så var det første jeg ville gjort å prioritere billigere kollektivtransport, sier Aps fylkesordfører i Hordaland, Anne Gine Hestetun, til NRK.– Slik situasjonen er i dag, så er det dette som er det mulige, sier Hestetun.Flere andre norske byer vurderer nå tilsvarende modell som den Bergen sparket i gang mandag morgen.Uttrykket Sareptas krukke stammer for øvrig fra bibelhistorien og brukes som et bilde på utømmelige kilder. (©NTB)