Dette var Trygve Hegnars leder i Finansavisen 13. mai 2016.
I forbindelse med revidertHvis regjeringenSenterpartiet, som har vært imotVi vet at RyanairStyreleder Svein HurlenVenstre mener
nasjonalbudsjett kommer det frem at staten taper 125 millioner kroner hver måned mens staten venter på at overvåkingsorganet ESA skal avgjøre om den foreslåtte flypassasjeravgiften er ulovlig statsstøtte eller ikke.Det var under budsjettforliket i fjor høst (for 2016-budsjettet) at Venstre fikk presset inn en seteavgift på 88 kroner (inkludert moms) pr. passasjer pr. avgang fra norske flyplasser, men bruker passasjerene samme selskap på flere strekninger på reisen (transfer og transittflyvninger), blir det bare en avgift. Det siste mener ESA kan innebære ulovlig statsstøtte, og derfor må regjeringen avvente ESAs avgjørelse.Avgiften skulle vært innført 1. april, men ble så utsatt til 1. juni i år. Den kan bli utsatt enda mer. og finansminister Siv Jensen ville, kunne regjeringen nå snudd og avskaffet den nye flypassasjeravgiften, men trolig måtte regjeringen da fått Venstres godkjennelse, og det ville sittet langt inne.Den berømte poseavgiften ble i sin tid stoppet i siste øyeblikk, og det kan (kunne) bli skjebnen til flypassasjeravgiften også. flypassasjeravgiften hele tiden, mener at regjeringen bør benytte revidert nasjonalbudsjett til å stoppe avgiften, og Geir Pollestad som er leder i næringskomiteen, sier at «det er uholdbart at FrP og Høyre fortsatt står fast på avgiften når det er kommet frem at den vil kunne ramme et stort antall arbeidsplasser, har liten eller ingen miljøgevinst og vil ramme distriktene hardt». Han mener at Stortinget under behandlingen av statsbudsjettet for i år, gav regjeringen en åpning for å vrake avgiften.Det er mulig, men Siv Jensen vil ikke.Det er godt å være enig med Sp for én gangs skyld. har truet ned å forlate sin base i Rygge hvis avgiften kommer, og siden det arbeider rundt 1.000 personer i Rygge, er det åpenbart at mange arbeidsplasser står i fare. Samt store tap for eierne av flyplassen i Rygge, herunder Olav Thon. i Rygge Sivile Lufthavn (RSL) truer staten med et søksmål på én milliard kroner hvis flypassasjeravgiften innføres, og Hurlen tror regjeringen vil innføre avgiften helt uavhengig av hva ESA kommer til.«Regjeringen har allerede påført flyplassen noen hundre millioner kroner i tap», sier Hurlen.Hvor seriøst dette er, tør vi ikke si noe om, men det vil selvfølgelig ha store konsekvenser og ringvirkninger hvis flyplassen i Rygge blir nedlagt.At det vil bli miljøgevinster av at Rygge-passasjerene i stedet må fly fra Torp eller Gardermoen, tviler vi på. at flytrafikken må ned, og står hardt på avgiften, og partileder Trine Skei Grande æreskjeller også Ryanairs hovedeier. Det er nesten krig.Vi forstår derfor at regjeringen ikke har en lett prosess hvis den ønsket å stoppen avgiftsprosjektet, men den kunne gjort det. Det er ikke lett å overkjøre Skei Grande, men det er mulig.Flypassasjeravgiften har marginal provenyeffekt, liten eller ingen miljøeffekt og den ligner mistenkelig på plastposeavgiften og hvordan den ble introdusert i sine nattetimer.Flyposeavgiften.