Hegnar: - Er Ryanair en forbrytelse?

Det er bare norske politikere som konkurrerer om å fortelle hvor dårlig Ryanair er, og stolt forteller at de ikke bruker Ryanair, skriver Trygve Hegnar.

Hegnar: - Er Ryanair en forbrytelse?

Dette var Trygve Hegnars leder i Finansavisen fredag 3. juni 2016.En del av pressen jakter på fremtredende politikere og næringslivsledere for å finne ut om de har fløyet med Ryanair. Vi gidder ikke svare på slike spørsmål (vi har ikke fløyet med Ryanair), men Jonas Gahr Støre må, skamfull, innrømme at han har fløyet med Ryanair én gang.De fleste andre vil aldri fly med Ryanair, og Høyres Nikolai Astrup konkurrerer med LO og rødgrønne politikere om å kritisere (nærmest mobbe) Ryanair for elendige arbeidsforhold og lønnsdumping.For Høyre og regjeringen, med statsminister Erna Solberg og finansminister Siv Jensen i spissen, er det klart at den nye flypassasjeravgiften på 88 kroner pr. reise bare et påskudd for å bli kvitt flybasen i Rygge. Selv om Ryanair-ledelsen bastant hevder at Ryanair ville blitt i Rygge hvis avgiften avskaffes.En del politikere og reisende hevder at avgiften er så liten at den har null betydning for volumet av antall reiser, men hvis det er sant at priselastisiteten er null, så kunne alle flyselskapene hevet prisene med minst 88 kroner og tjent noen milliarder kroner netto på bunnlinjen.Det er nesten for dumt at politikere og andre på samme tid hevder av avgiften er en miljøavgift som skal få antall flyreiser ned, mens den er så liten at den ikke betyr noe.Kanskje politikerne burde bestemme seg?En som har bestemt seg, er hotelleier Olav Thon som sier at han legger to hotellprosjekter, i Svolvær og Kautokeino, på is på grunn av den nye flypassasjeravgiften. Thon mener at regjeringen trer en avgift nedover hodet på aktørene i næringen «og dermed svekker markedsgrunnlaget for reiselivsnæringen i nord. Regjeringen fordyrer reisene, samtidig som den forteller at den skal hjelpe reiselivsnæringen. Det stemmer jo ikke».Med regjeringens logikk i Ryanair-saken, kan vi forvente at politikerne vil hevde at Olav Thon ville stoppet hotellplanene uansett.Det vi ikke bør glemme, er at Ryanair er omtrent fire ganger så stort som Norwegian, og at rundt 10 millioner flypassasjerer flyr med selskapet hver måned. For kundene må det åpenbart være slik at Ryanair har priser og kvalitet som fører til denne enorme trafikken, og mange tusen ansatte jobber i fly og på bakken. Slavedrift kan det ikke være.Det er bare norske politikere som konkurrerer om å fortelle hvor dårlig Ryanair er, og stolt forteller at de ikke bruker Ryanair. LO-leder Gerd Kristiansen forteller at hun aldri noen gang vil fly med Ryanair.Så langt er det konkrete resultatet av krigen om flypassasjeravgiften (det er ikke seteavgift som mange tror), at noen fly vil bli flyttet til Torp (flott for Torp!) og noen ruter flyttes til Gardermoen. Hvor glade Norwegian og SAS er for å få et nytt lavprisselskap på Gardermoen, kan vi bare tenke oss. Mye champagne ble det neppe da nyheten ble kjent (Bjørn Kjos sier han ikke bryr seg).I statsbudsjettet for 2017, som Venstre krever skal bli et grønt miljøbudsjett, kan vi kanskje forvente enda en flypassasjeravgift eller en økning av den nye avgiften. Hvor glade flypassasjerene, som også er velgere, vil bli, skal være usagt, men vi mener at avgiften ikke er noe å klappe for. Den er smuglet inn i 2016-budsjettet på falske premisser og Venstre bør bli stående alene om avgiften i 2017-budsjettet.Nikolai Astrup (H) bør ikke bli Trine Skei Grandes våpendrager, og vi bør lytte til Olav Thon.«Slik det er nå, tør jeg ikke gjøre det» (bygge nye hoteller i Svolvær og Kautokeino), sier han.


CFO

NattoPharma ASA • Lysaker