Kommunene blinkes ut som IT-sinker

Nordmenn vil ha flere elektroniske selvbetjeningsløsninger i det offentlige, viser en ny undersøkelse. IKT-Norge mener kommunene er for trege og ber regjeringen se til Danmark.

Publisert 24. aug. 2016 kl. 06.13
Oppdatert 24. aug. 2016 klokken 06.14
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 212 ord
– Innbyggerne i dette landet er digitalt overmodne. De ønsker i stor grad å betjene seg selv når de for eksempel skal søke barnehageplass. Problemet er at det offentlige i altfor liten grad tilbyr slike avanserte digitale tjenester, sier administrerende direktør Heidi Austlid i IKT-Norge til NTB.IT-næringens interesseorganisasjon legger onsdag fram undersøkelsen IT i praksis, for niende året på rad. Den kartlegger bruken av IT i landets største offentlige og private virksomheter.
Datasinker
I underkant av 65 prosent av innbyggerne ønsker å kommunisere med kommunen via epost, nett eller elektroniske selvbetjeningsløsninger, viser undersøkelsen som konsulentselskapet Rambøll har gjennomført i samarbeid med IKT-Norge.– Samtidig framgår det at staten ligger langt foran kommunene i å tilby avanserte tjenester. Kommunene sender i stor grad fortsatt ut skjemaer elektronisk som innbyggerne må printe ut, skanne inn og returnere, sier Austlid.Hun trekker fram den statlige skatteetaten som et lysende eksempel.– Nå får vi beskjed om at ligningen er klar og ny beskjed når restskatten må betales, sier Austlid, som ønsker seg flere automatiserte tjenester og bedre informasjonsflyt mellom offentlige etater.– Da kan for eksempel gravide få en melding fra kommunen om hvilke barnehager i nærheten som har plass til barnet når permisjonen utløper. I tillegg til fornøyde innbyggere, vil det offentlige spare store summer på slike tjenester, sier hun.