Kommunalråd Geir Waage (Ap) i Trondheim kommune og fylkesordfører i Sør-Trøndelag fylkeskommune Tore Sandvik (Ap) skulle fredag etter planen signere bymiljøavtalen, som ble inngått 12. februar, på samferdselsministerens kontor.
– KranglerKrever skriftlig avtale
– Dette var ment å være en seremoniell underskrivelse av en avtale inngått i februar. Det er ingen ny problematikk som ikke har vært kjent hele veien, men nå begynner de plutselig å komme med unnskyldninger for å krangle, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) til NTB.Han understreker at det som står i avtalen den kan reforhandles i 2018.Bymiljøavtalen, som er verdt 3,7 milliarder kroner, innebærer at Trondheim kommune og Sør-Trøndelag fylkeskommune forplikter seg til tiltak som skal sørge for kollektive alternativer, samt løsninger for gå- og sykkelveier. Avtalen innebærer dessuten sanksjoner dersom biltrafikken øker.Samtidig har Trondheim kommune gått inn for å regulere ny E6 mellom Tronheim og Stjørdal. Hvordan veiutbyggingen vil påvirke bymiljøavtalen er kjernen i konflikten.– Om vi kommer til en situasjon der trafikken på den nye veien teller, er det viktig for oss at det ikke utløser sanksjoner i avtalen. Det sa samferdselsministeren at ville ordne seg. Vi ønsker å få dette skriftlig, slik at vi kan henvise til det senere, istedenfor en muntlig avtale inngått i dag, sier Sandvik til NTB.Solvik-Olsen signerte avtalen fredag. Trønderne sier de vil undertegne så snart