<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

SV mener Venstre bommer om bilavgifter

Venstre krever at det blir dyrere å fylle diesel og bensin, men møter kraftig motstand fra Frp. Nå rykker SV ut – og ber Venstre gire om.

Publisert 2. sep. 2016
Oppdatert 2. sep. 2016
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 300 ord
lead

Å øke drivstoffavgiften for diesel og bensin er vel og bra, men det er langt ifra det viktigste tiltaket, mener SVs Heikki Eidsvoll Holmås.– Skal vi lykkes med å redusere utslippene fra bilparken er det én avgift som er viktigere enn alle andre avgifter, nemlig engangsavgiften. Det holder ikke å gi avgiftslettelser for elbiler. Bilsalget faller og vil ikke øke igjen før fossilbilene blir dyrere, sier han til NTB.Økt avgiftDe fire borgerlige partiene ble i fjor enige om å videreføre de såkalte elbilfordelene og unnta null- og lavutslippskjøretøy for engangsavgift til 2020.Det holder ikke, ifølge SV, som mener engangsavgiften samtidig må økes for nye fossilbiler.– Vanlige fossilbiler vil bli mellom 5 og 10 prosent dyrere som følge av å vektlegge klimagassutslipp mer i engangsavgiften for nye biler. Det må til for at nullutslippsbilene skal vinne nye markedsandeler, sier Holmås.Stortinget har satt som mål at alle nye biler som selges etter 2025, skal være nullutslippsbiler. Men hittil i år er bare rundt 14 prosent av alle nye personbiler som selges, nullutslippsbiler. For varebiler er tallet 2 prosent– For å bekjempe klimaendringene kan ikke elbilen lenger være et valg for mindretallet av bilkjøpere. Elbilen må bli den nye folkebilen, sier Holmås.Flere forslagVenstres Guri Melby, nestleder i partiets programkomité, avviser ikke forslaget om økt engangsavgift for fossilbiler.– Vi har ikke drøftet det i komiteen, men jeg kan ikke dermed si at det er uaktuelt for Venstre å gå inn for det, sier hun til NTB.Melby poengterer at det er viktig å se på bilavgiftene som en helhet, og ikke bare diskutere den såkalte veibruksavgiften, altså miljøavgiften på diesel og bensin.– Når vi foreslår miljødifferensierte bompengeavgifter i de store byene, økt årsavgift for fossilbiler og økt pris på diesel og bensin blir det ganske mye dyrere å ha og bruke slike biler, sier hun. (©NTB)