- Listhaug tjener på NOAS-kampanje

Valgforskere tror innvandringsminister Sylvi Listhaug (Frp) vil tjene på NOAS' reklamestunt med Kristoffer Joner.

Til tross for at over 50.000 har delt Norsk Organisasjon for Asylsøkeres (NOAS) kritiske kampanje mot Sylvi Listhaug mener Toril Aalberg, professor og valgforsker ved NTNU, at innvandringsministeren vil tjene på kritikken, skriver Klassekampen. Kampanjen oppfordret folk til å donere 100 kroner til NOAS i Listhaugs navn, og organisasjonen fikk inn over 3,2 millioner kroner.– For Listhaug er dette hovedsakelig positivt. Det skapes engasjement rundt et saksfelt som er veldig viktig for henne og Frp, sier Aalberg, som ikke tror Listhaug taper på kalle meningsmotstanderne et hylekor.– De folkene hun støter fra seg, er uansett ikke med henne. Formålet her er ikke å oppnå noen form for konsensus, men å mobilisere meningsfeller, sier Aalberg.Valgforsker Anders Todal Jenssen mener det vil styrke Frp i valgkampen om innvandringsdebatten holdes varm.– Veldig enkelt sagt, så er det sånn at det folk har fremst framme panna når de stemmer, har stor betydning, sier Jenssen.Generalsekretær Ann-Magrit Austenå i NOAS, er enig i at Frp kan tjene på innvandringsfokus, men mener man er nødt til å ta debatten.Sylvi Listhaug har ikke svart på spørsmål fra avisen. (©NTB)