Oslo-byrådet kan tape kampen om E18

Det er flertall på Stortinget for å bygge ut E18 vestover fra Oslo som opprinnelig planlagt, melder Aftenposten og VG.

Forhandlingene om Oslopakke 3 endte i fjor med et kompromiss som innebærer at det i første omgang kun var strekningen mellom Lysaker og Strand som skulle bygges ut.Statens vegvesen skrev under på avtalen, men veidirektør Terje Moe Gustavsen ba i et brev til Samferdselsdepartementet i forrige uke om at prosjektet skulle fortsette som opprinnelig planlagt, med sammenhengende utbygging til Asker.Det er samme løsning som regjeringen og støttepartiene Venstre og KrF går inn for i forslag til ny Nasjonal transportplan.OverkjørtByrådsleder Raymond Johansen (Ap) mener Vegvesenet heller burde ha reforhandlet avtalen framfor å gå inn for å bryte den.– Vi sluttet oss til forslaget som staten selv kom med. Da er det utrolig å være vitne til at de vil overkjøre enigheten uten å diskutere med oss, og uten å lage løsninger som sørger for at titusenvis av Oslo-borgere ikke blir skadelidende av forurensningen prosjektet skaper, skriver Johansen i en epost som er sendt Aftenposten og VG.OpprørtJohansen er opprørt over Venstre og KrF som overfor avisene bekrefter at de vil gå inn for sammenhengende utbygging når Stortinget behandler Nasjonal transportplan og en egen proposisjon om Oslopakke 3, etter planen før sommeren.– Venstre og KrF pleide å være støttespillere for å slanke det gigantiske E18-prosjektet. Det er trist å se at de nå vingler til å heie fram dyre løsninger som verken hjelper for klimaet eller den forurensede luften, framholder han.MDGs nasjonale talsperson Rasmus Hansson er like fortørnet.– Jeg tror ikke mine egne ører. Vil virkelig Abid Raja gå til valg på å være Ketil Solvik-Olsens løpegutt? Jeg trodde Venstre var et miljøparti, sier han i en kommentar NTB har fått tilsendt.DyrereVeidirektør Terje Moe Gustavsen anbefalte mandag i forrige uke en sammenhengende utbygging av E18.– Den avtalte etappedelingen fra revidert Oslopakke 3-avtale i fjor har langt flere ulemper og høyere kostnad enn det som ble forutsatt og antatt. Vi kan ikke forsvare en etappedeling på Strand, framholdt han i en pressemelding.– Jeg opplever at politikerne i Akershus ser fordelene ved en helhetlig utbygginger med tunneler gjennom vestkorridoren i Akershus, men at det ikke er samme forståelse i byrådet i Oslo, sier Venstres Abid Raja til VG.Han ber Oslo-byrådet tenke over hva Bjørvika-tunnelen har medført av positive ringvirkninger i hovedstaden og mener befolkningen i Bærum fortjener det samme.(©NTB)