Trygve Hegnar om alle de nye bomstasjonene

Oslos miljø- og samferdselsbyråd, Lan Marie Nguyen Berg fra MDG, er nesten irriterende prinsipiell, mener Trygve Hegnar.

Dette var Trygve Hegnars leder i Finansavisen onsdag 25. april 2018:Den sterke veksten i antall elbiler, og flommen av nye modeller som kommer i markedet det neste året, vil tvinge frem endringer i dagens subsidier til elbilene. Statens provenybortfall er for stort. Men vi er rimelig sikre på at løftet om å beholde elbilfordelene (fritak for engangsavgift og fritak for merverdiavgift samt kjøring i kollektivfelt og gratis parkering) vil holde ut denne stortingsperioden slik politikerne har lovet. Etter 2021 blir det verre. Kanskje helt annerledes.Etter (eller i) 2025 vil det bli et helt annet avgiftsregime, ifølge Statens vegvesen.Dette fordi første etappe av nye E18, fra Lysaker til Ramstadsletta i Asker, skal stå ferdig og investeringen på 14 milliarder kroner skal deles av staten og bilistene ved bompenger (75 prosent fra bompenger).Med nye bommer i Bærum og bommene i Oslo, blir prisen for en dieselbil 160 kroner hver dag og for en bensinbil 150 kroner. Elbilene skal slippe unna med det halve, men bompengeavgifter blir det. Dog ikke mer enn 50 prosent av ordinær pris.«Jeg tenker at folk må få seg elbil så fort som mulig, for dette er så utrolig høye summer,» sier kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal i NAF.Kanskje det. Nye E18-bomstasjoner blir det, bommer på bygrensen blir det og vi har dagens bomstasjoner, hvor vi fra 1. mars neste år skal betale begge veier.150-160 kroner hver dag er ikke hugget i sten. Det kan (trolig) bli mer.Og Oslos miljø- og samferdselsbyråd, Lan Marie Nguyen Berg fra MDG, er nesten irriterende prinsipiell. Hun sier bare at «dette viser at Høyre, Venstre og FrP er i ferd med å påføre folk i Oslo og Akershus en gigantregning for et gammeldags motorveiprosjekt.»Hun vil ha alle over på kollektive transportmidler og sykler, eller vi skal gå.Det er ikke sikkert det er så enkelt heller. Fylkesordfører i Akershus, Anette Solli, har ikke tenkt å gi fra seg en ny E18, og sier at Statens vegvesen regner feil når de nye satsene er beregnet. De har brukt en diskonteringsfaktor på 6 prosent og en nedbetalingstid på 15 år. Da må det bli dyrt.Ser vi bort fra striden om de nye bompengesatsene, fortsetter Lan Marie Nguyen Berg i Oslo sin kamp for en annen by, uten særlig mange biler, og det skjer ved at veier stenges (på Grünerløkka blant annet), parkeringsplasser tas bort fra kommunalt gateplan og nye kjøremønstre skal gjøre det vanskeligere å reise vest-øst gjennom sentrum.Det er kombinasjonen av alt dette som vil gjøre Oslo til en veldig bilfiendtlig by.Blir byen bedre på grunn av bedre luft og bord og stoler i gatene i stedet for parkerte biler, kan MDG gjør et godt valg i 2019, men det kan også bli en katastrofe for de rødgrønne.Ikke alle klarer seg med bestemor på bagasjebrettet. Varer må leveres og reparasjoner utføres, og det skal bygges mye nytt.Det holder ikke med bare elbiler, og de også skal bli dyre i bruk.

Les også