<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Nytt klimamål for biler kan føre til EU-krasj

EU er på full fart mot en skjerping av målet for utslipp av CO2 fra biler. Men flere medlemsland risikerer å bli overkjørt på veien.

Publisert 8. okt. 2018
Oppdatert 8. okt. 2018
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 374 ord

Det nye klimamålet for biler er sak nummer én på agendaen når miljøvernministrene fra EUs medlemsland møtes i Luxembourg tirsdag.Der er det ventet lange diskusjonsrunder. En sentralt plassert EU-diplomat er åpen om det kan bli nødvendig å ty til en beslutning ved kvalifisert flertall for å få banket et vedtak igjennom.– Vi vil selvfølgelig gjøre alt vi kan for å oppnå bred konsensus, men til sjuende og sist tror jeg vi må være beredt på å ty til kvalifisert flertall, sier diplomatkilden.Presser på for høyere ambisjonerEU-kommisjonen gikk opprinnelig inn for et mål om å kutte utslippene av CO2 fra nye personbiler og varebiler med 30 prosent innen 2030.Presset har vært sterkt for å få målet jekket opp et hakk. Da de folkevalgte i EU-parlamentet hadde saken oppe til behandling i forrige uke, gikk flertallet inn for å skjerpe målet til 40 prosent.Men også medlemslandene skal si sitt, og der har splittelsen vært større.Forhandlingene er blitt beskrevet som intense og vanskelige, og splittelsen har fulgt en velkjent øst-vest-akse i klimapolitikken, der østlige medlemsland har holdt igjen, mens medlemsland i nord og i vest har presset på for en oppjustering av ambisjonsnivået.KompromissforslagØsterrike, som har formannskapet i EU dette halvåret, har foreslått 35 prosent som kompromiss.Østerrikerne legger samtidig opp til en vesentlig styrking av EU-kommisjonens forslag til nye støtteordninger for å få flere hybridbiler og elbiler på veiene.Opptellingen i forkant av ministermøtet viser ifølge diplomatkilder at tilstrekkelig mange medlemsland støtter østerrikernes kompromissforslag til at dette ikke vil bli blokkert hvis det går videre til avstemning.Men spørsmålet er følsomt, og østerrikerne vegrer seg for å overkjøre en større gruppe medlemsland for å få vedtaket på plass.Tysk motstandTyskland, som med sin store økonomi og mektige bilindustri har en viktig stemme i diskusjon, ventet i det lengste med å falle ned på en posisjon.Først i forrige uke kunngjorde den tyske regjeringen at den hadde bestemt seg. Tysklands standpunkt er at målet bør bli liggende på det nivået EU-kommisjonen opprinnelig foreslo, det vil si 30 prosent. Hovedgrunnen er bekymring for tap av arbeidsplasser i tysk bilindustri.EUs egen konsekvensutredning viser at flere tusen arbeidsplasser i bilindustrien kan gå tapt hvis utslippsmålet skjerpes, men at det også kan oppstå mange nye arbeidsplasser andre steder, spesielt hvis det satses på batteriproduksjon i europeiske land.(©NTB)