Offisielt har verken Forsvaret, Kystverket eller politiet villet bekrefte at fregatten seilte uten AIS-signaler. Disse signalene viser informasjon om et fartøys identitet, posisjon, fart og kurs til andre skip.Allerede i den første av tre situasjonsrapporter som Kystverket sendte til regjeringen, sendt allerede på ulykkesdagen, bekreftes det imidlertid at AIS-senderen var slått av. I samme rapport står det også at sjøtrafikksentralen på Fedje hadde klarert skipet inn i området, skriver .AIS er et internasjonalt satellittdrevet posisjons- og identifikasjonssystem som Kystverket har ansvar for å drifte i Norge.Tidligere har Forsvaret opplyst at det vil ta minst tre uker før fregatten er hevet og på plass på Haakonsvern. skriver torsdag ettermiddag at kranskipet Gulliver vil ankomme området søndag. Skipet dro fra Nederland onsdag og skal sammen med en annen lekter og en taubåt utføre den planlagt hevingen.(©NTB)