SV: – Cruisenæringen bør bidra økonomisk til redningsaksjoner

Cruisenæringen må være med å betale for store redningsaksjoner, mener SV. Regningen for aksjonen i Hustadvika kan komme på flere titall millioner kroner.

– En såpass lukrativ vekstnæring som cruisenæringen må bidra til å bære det økonomiske ansvaret, sier SVs mann i transportkomiteen på Stortinget, Arne Nævra, til NTB.Han peker på den sterke økningen i cruisetrafikken de siste årene.– Dette har seilt igjennom uten debatt. Ikke bare har antall passasjerer økt, men størrelsene på båtene øker også voldsomt, framholder han.I en tid med mer ekstremvær øker dette også risikoen, mener han.– Må vurderesSV vil nå be regjeringen sette ned et utvalg som kan vurdere alle forhold rundt cruisetrafikken i norske farvann, med særlig tanke på beredskapssituasjonen.– Vi må se på skipenes størrelse, seilingsområder, drivstofftype og tiltak for skattlegging og fondsinnbetaling med tanke på redningsaksjoner. Hvordan skal den lukrative cruisenæringen stilles til økonomisk ansvar ved en redningsaksjon? spør Nævra.– Vi snakker her om selskaper som bidrar veldig lite til fellesskapet, føyer han til.NTB kontaktet mandag Justisdepartementet for å få en vurdering av spørsmålet om erstatning fra rederiet, men har ikke fått svar.Nævra mener det handler om å likestille hensynene til miljø og sikkerhet.– Vi har jo som prinsipp at forurenser betaler, men hvem skal betale for folks sikkerhet? spør han.Kostnad ukjentForeløpig finnes det få anslag over hva den dramatiske redningsaksjonen for cruiseskipet Viking Sky kan komme til å koste.Men med seks redningshelikoptre, en rekke slepebåter og innsatsen til kystvakt, heimevern, politi og helsevesen kan regningen raskt komme opp i flere titall millioner kroner, opplyser Hovedredningssentral Sør-Norge til NTB.I tillegg stilte 240 frivillige i helgen for å bistå de evakuerte, opplyser Røde Kors til NTB.Milliardæren Torstein Hagen, som eier selskapet Viking Ocean Cruises, fløy søndag fra Basel i Sveits, der han er bosatt, til Molde for å takke redningsmannskapene for innsatsen.– Det gjør meg litt stolt av å være norsk også. At når det galt skal være, så stables det på beina et team som gjør en fremragende jobb under så vanskelige forhold, sa Hagen på en pressekonferanse søndag.Norges nest rikesteHagen har de siste årene tjent store penger på cruisetrafikk. Ifølge bladet Kapital er han nå Norges nest rikeste mann med en nettoformue på 52 milliarder kroner. De siste fem årene har rederiet hans, Viking Ocean Cruises, hatt en formidabel vekst med en økning i snitt på 27 prosent i året.I 2017 oppga Hagen en inntekt på 398.562 kroner og betalte 59.784 kroner i skatt til Norge, ifølge skattelistene.Viking Ocean Cruises er registrert i Sveits.– Men våre skip er flagget inn i Norsk internasjonalt skipsregister (NIS), med de forpliktelser dette innebærer, opplyser Hagens rådgiver Jon Mørland til NTB. Han ønsker imidlertid ikke å svare på spørsmål om selskapet betaler skatt til Norge og i tilfelle hvor mye.– Hagen avstår fra å kommentere disse tingene nå, sier Mørland.Ifølge NIS er det betalt nesten 350.000 kroner i gebyrer og avgifter for Viking Sky siden skipet ble registrert i 2016.(©NTB)


Les også