Bompengeavtale i spill i Drammen

Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) vil ikke love mer penger til to store veiprosjekter i Drammen dersom lokalpolitikerne takker nei til en byvekstavtale.

Politikk

Høyres parlamentariske leder Trond Helleland, som bor i Drammen, uttalte før påske at de to veiprosjektene, ny Holmenbru og nytt løp i Strømsåstunnelen, må finansieres av staten selv og ikke delvis med bompenger, slik planen er i dag.Tiltakene er en del av en byvekstavtale, som flere politikere nå sier nei til, inkludert Høyres toppkandidater i byen.Stortingsrepresentant Masud Gharahkhani (Ap) spurte Dale om han kunne garantere at veiene vil få statlig finansiering.– For tidlig å konkludereDale svarer at prioriteringen av midlene må vurderes på nytt dersom avtalen ikke lenger har tilslutning lokalt. Det vil i så fall skje i den kommende revisjonen av Nasjonal transportplan (NTP), som skal legges fram for Stortinget om to år, ifølge statsrådenDale understreker at regjeringen ikke stiller krav til at det skal tas inn bompenger for å inngå byvekstavtale med Drammen eller andre byer. Men han vil ikke svare på om staten kan legge mer penger på bordet for å finansiere veiprosjektene uten en større avtale med staten.– Vi har ikke engang innledet forhandlingene om en byvekstavtale med Drammen ennå. Det er for tidlig for meg å konkludere om hvordan den vil se ut, sier Dale til NTB.Bomring neste årGharahkhani konstaterer at svaret ikke inneholder noen garantier for Hellelands løfter om statlige midler til disse prosjektene.– Hvorfor klarer ikke Frp og Høyre å få med sin egen regjering på et løft der staten bidrar med å løse byens utfordringer med tydelige garantier? sier han til NTB.Etter planen skal det settes opp en bomring i Drammen neste år som skal være med å finansiere både vei, buss og sykkelveier. Det er uklart om bystyret vil stå ved avtalen som Drammen, nabokommunene og fylket skulle forhandle videre med staten om.(©NTB)

bompenger
Nyheter
Politikk