Hegnar: Filantropi eller forretning?

Dette var Trygve Hegnars leder i Finansavisen onsdag 14. august 2019.Debatten om Fredriksen-familiens (Fredriksen Family Art Company Ltd) samarbeid med Nasjonalmuseet stopper ikke. Fortsatt er kritikken fra mange kunstnere og kunstmiljøer sterk, mange misforstår og mange forstår ikke elementære regler om internasjonal utlån av kunst og skatteforhold rundt dette (det hevde blant annet at Fredriksen-søstrene Cecilie og Kathrine unndrar moms).Vi tror avtalen er god for begge parter, men det er klart at Fredriksen-familien har gjort en grundig og god jobb, med krevende jus, for å sikre sine interesser. Slik skal det også være.Likevel sier Nasjonalmuseets direktør og øverste leder, Karin Hindsbo, at «hvis noen har trukket det lengste strået her, så er det oss. Vi får veldig mye. Vi får en samling av topp internasjonale verker som vi selv velger, som komplementerer vår samling, og vi får vesentlige tilskudd til utstillinger som vi produserer» (Dagbladet).I det siste er det også kommet frem at Fredriksen-søstrene, i tillegg til sin egen samling som bygges opp, også skal finansiere utstillinger i en ny stor prestisjehall (Lyshallen på toppen av Nasjonalmuseet) for samtidskunst kalt «Fredriksen Commissions.» Noe helt nytt og spennende.Debatten og kritikken burde kanskje stoppe der, men en John Ivar Liverød i Sandefjord Arbeiderparti hevder at «De (Fredriksen-søstrene) har meldt seg ut av samfunnet vårt. De er gratispassasjerer her i landet vårt. Familien får nå en scene som vil bidra til en verdiøkning av kunstsamlingen. For meg virker det som deres motiv hverken er filantropi eller sjenerøsitet, men ren forretning. Problemet i denne saken, er at politikere og kultureliten lar seg kjøpe.»Dette er ganske grisete.Vi tror man må kunne akseptere og forstå at noen flytter fra Norge. Det kan være mange årsaker, hvor skatt også spiller inn. London er full av nordmenn som er flyttet ut. Skipsreder John Fredriksen flyttet for flere tiår siden.Men Fredriksen er blant de største aksjonærene i store selskaper i Norge, for eksempel Marine Harvest/Mowi, og deltar så absolutt i næringsvirksomhet og finansiering av disse ved kapitalutvidelser, fusjoner og samarbeid.Familien har ikke meldt seg helt ut av samfunnet vårt, slik det påstås.Så et nøkkelspørsmål: Er kunstkjøp og en kunstsamling «ren forretning» for Fredriksen-døtrene, og dette de vil fremme med samarbeidet med Nasjonalmuseet?Det tror ikke vi. Har man en formue på mer enn 100 milliarder kroner, er nok forretnings- eller investeringssiden lite avgjørende. Enhver kunstsamler vil glede seg over verdiøkning på sin kunst, men det er ikke formålet.Liverød skriver i Dagsavisen at «for Fredriksen er dette et mye bedre utstillingsvindu enn å kjøpe private jetfly eller grandiose yachter.» Jetfly har Fredriksen hatt lenge, og gleden for han og døtrene ligger nok mest i å hedre avdød hustru og mor som var meget kunstinteressert.For et lite skilt på veggen i Nasjonalmuseet pøser Fredriksen-familien faktisk millioner inn i museet.Det er derfor litt usmakelig å kalle dem «gratispassasjerer.»


Daglig leder

RH Raadgiverhuset Rekruttering • Statsbygd i Trøndelag

Les også