Nye E18 vest for Oslo skal stå ferdig om syv år
Stortinget vedtok fredag ny E18 vest for Oslo med 57 mot 28 stemmer.
![](https://imaginary.finansavisen.no/resize?force=false&width=980&aspectratio=16%3A9&nocrop=false&interlace=true&url=https%3A%2F%2Fsmooth-storage.aptoma.no%2Fusers%2Fhegnar%2Fimages%2F57424479.jpg%3Ft%5Bquality%5D%3D100%26%26accessToken%3D4ce42f1b8b2466db53c75dc4c8b2fc223661a8670d384a9e8c9007cf8d6a23a6)
– Et historisk vedtak. Årtier med kø, kork og kaos på E18 skal endelig bort, sier stortingspolitiker Hårek Elvenes (H) til NTB etter at den nye og europaveien omsider ble vedtatt i Stortinget.
– Ny E18 åpner for miljøvennlig stedsutvikling i Asker og Bærum med tusenvis av nye arbeidsplasser og boliger. Dette er ingen lokalvei, sier Høyre-politikeren og legger til at den nye veien har ringvirkninger langt utover Asker og Bærum.
– Den er antatt å ha direkte eller indirekte effekt for om lag 130 kommuner, sier Elvenes.
Med stortingsvedtaket kan man sette spaden i jorda for å starte utbygging av første etappe gjennom Asker og Bærum.
Strekningen Lysaker – Ramstadsletta har en kostnadsramme på 17,4 milliarder 2019-kroner, og det aller meste skal finansieres med bompenger. De første bilene på E18 kan etter planen rulle på den nye veien i 2027.(©NTB)