<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Facebook vil begrense politiske reklamer før USA-valg

Med kun to måneder igjen til det amerikanske presidentvalget, trapper nettgiganten Facebook opp grepene for å blant annet minimere feilinformasjon.

    Publisert 3. sep. 2020 kl. 13.44
    Oppdatert 3. sep. 2020 klokken 13.45
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 105 ord
    BEGRENSER POLITISK REKLAME: Facebook-sjef Mark Zuckerberg. Foto: Bloomberg

    Selskapet opplyser torsdag at det vil begrense nye politiske reklamer i ukene før valget, i tillegg til å fjerne poster som inneholder feilaktig informasjon om covid-19 og stemmeavgivning.

    Facebook vil også lenke til offisielle resultater på poster fra kandidater og kampanjer som erklærer tidlige seire.

    – Dette valget kommer ikke til å være «business as usual.» Vi har alle et ansvar for å beskytte vårt demokrati, skriver Facebook-sjef Mark Zuckerberg i et innlegg torsdag.

    – Det betyr å hjelpe folk med registrering og stemming, å klarere forvirring rundt hvordan dette valget vil fungere – og å jobbe for å redusere sjansene for vold og uro, legger han til.

    (©NTB)