<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Oslo-budsjettet: Øker parkeringsprisene kraftig

Oslo-byrådet vil gjøre det markant dyrere å parkere i Oslos gater neste år. Prisen for beboerparkering foreslås økt med 50 prosent og gateparkering 25 prosent.

    Publisert 23. sep. 2020 kl. 13.37
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 231 ord
    BIL I OSLO: Det skal bli dyrere å parkere i Oslos gater. Her fra Fagerborg. Foto: NTB

    Det kommer fram av budsjettforslaget for Oslo for 2021, som ble lagt fram onsdag.

    – Vårt viktigste mål er at Oslo skal bli verdens første utslippsfrie storby innen 2030. Da må vi ta tak i biltrafikken, som er den største enkeltkilden til utslipp og som også skaper helsefarlig byluft, sier byråd for miljø og samferdsel Lan Marie Berg i Oslo.

    Satsene økes med samme prosentsats både for bensin- og dieselbiler og elbiler. Men siden det allerede er mye billigere å parkere med elbil, blir økningen i kroner mye mindre.

    De nye satsene blir som følger:

    * Prisen for fossilbiler i beboerparkering økes fra 3.600 til 5.400 kroner i året.

    * Prisen for elbiler i beboerparkering økes fra 600 til 900 kroner i året.

    * Timeprisen for i gateparkering i «gul sone» økes fra 32 til 40 kroner i 2021 og skal etter planen økes ytterligere til 50 kroner timen i 2022. Dette gjelder også for fremmedparkering i beboerparkeringsområdene.

    * For elbil økes timeprisen til 6 kroner i 2021 og deretter til 8 kroner i 2022.

    Siden prisøkningen blir kraftigst for dem med fossilbiler, påpeker Berg at det blir mer attraktivt å bytte den ut med en elbil.

    – Prisdifferansen for beboerparkeringskort mellom fossilbiler og elbiler økes fra 3.000 kroner i året til 4.500 kroner i året, sier hun.