Slagsvold Vedum: – Vi trenger Norwegian

– Land etter land har gått inn med kapital på eiersiden i flyselskapene. Vi må sørge for at Norge har en nasjonal luftfart også etter denne krisen, sier Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum.

BESØKTE NORWEGIAN-DEMONSTRANTER: – I Norge trenger vi rett og slett luftfarten for å binde landet sammen. Vi trenger seriøse aktører som Norwegian og Widerøe, sier Senterpartiets leder Trygve Slagsvold Vedum. Foto: NTB
Politikk

– Norwegian  hadde store gjeldsproblemer allerede før coronapandemien. Når ble dette statens ansvar?

– Det er ikke statens ansvar, men det er et nasjonalt ansvar å sørge for at vi har en nasjonal luftfart, sier Trygve Slagsvold Vedum, leder i Senterpartiet.

Han viser til at regjeringene i Sverige og Danmark har gått tungt inn i SAS  for å sikre at selskapet overlever.

Mini-CV

Navn: Trygve Slagsvold Vedum (41).

Stilling: Leder i Senterpartiet.

Bakgrunn: Bachelor, sosiologi og statsvitenskap, Universitetet i Oslo 1999–2002. Leder i Senterungdommen 2002–2004. Nestleder i Senterpartiet 2009–2014, leder fra 2014. Stortingsrepresentant fra Hedmark siden 2005.

Aktuell: Norwegian-debatt i Stortinget onsdag formiddag.

– For danskene handler dette om at Kastrup lufthavn er en stor arbeidsgiver. I Norge trenger vi rett og slett luftfarten for å binde landet sammen. Vi trenger seriøse aktører som Norwegian og Widerøe.

Demonstrasjon utenfor

Samtidig som Norwegian-ansatte demonstrerte utenfor Stortinget onsdag, utfordret Vedum statsminister Erna Solberg (H) inne i stortingssalen. Vedum lurte på hvorfor regjeringen ikke vil gjøre mer for å redde det gjeldstyngde flyselskapet.

– Er ikke gjelden og problemene primært et spørsmål for Norwegians ledelse, styre og eiere?

– Se på Sverige, Storbritannia, Danmark, Frankrike og Ungarn. Land etter land har gått inn med kapital også på eiersiden i de ulike selskapene. Vi må sørge for at Norge har en nasjonal luftfart også etter denne krisen, sier Vedum.

STILTE MED NORWEGIAN-SLIPS: – Det er statens ansvar å sørge for arbeidsplasser, sier Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum. Foto: NTB

– For Norge er det spesielt viktig fordi vi har så mye bosetting og verdiskapning over hele landet.

– Hvis ikke gjelden er statens ansvar, hva ser du for deg skal skje?

– Det er statens ansvar å sørge for at vi har arbeidsplasser og en velfungerende luftfart i Norge. Det er jo jobben vår.

– Vi har foreslått en egen kompensasjonsordning for luftfarten, tilsvarende den som finnes for hoteller. Du kan si at det er hotelleierens problem om han går konkurs hvis han ikke klarer å betjene gjelden. Men det er ikke bare hotelleierens problem, det går ut over de som jobber på stedet, og alle de som rammes av ringvirkningene, svarer Vedum.

Har brukt 13–14 milliarder

Statsministeren understreket på sin side at regjeringen totalt har brukt 13–14 milliarder kroner på luftfarten ved å kjøpe ruter og tjenester og ved å stille gode låneordninger tilgjengelig for selskapene.

– Det er et dilemma hvor mye av norske læreres, sykepleieres og butikkansattes skattepenger vi skal bruke inn i selskap som kanskje ender i internasjonale venture-fond eller kinesiske garantiløsninger, sa Solberg, ifølge NTB.

Hun utfordret også Vedum på hvor mye penger partiet vil bruke for å redde Norwegian.

VILLE HA TALL: – Er det slik at Sp er villig til å klinke ut 48 milliarder kroner til gjelden, spurte statsminister Erna Solberg tilbake. Foto: NTB

– Er det slik at Sp er villig til å klinke ut 48 milliarder kroner til gjelden, eller 20 milliarder kroner eller 15 milliarder kroner? Hvor mye har Vedum tenkt å gi for å være sikker på å redde arbeidsplassene i et selskap som har så mye gjeld, spurte Solberg.

– Er blitt sittende med egen ordning

– Hvor mye penger vil du bruke?

– Hadde ikke luftfarten fått problemer så tidlig, ville sannsynligvis næringen ha vært del av den kompensasjonsordningen som kom halvannen måned senere. Men fordi luftfarten fikk en egen ordning, er de blitt sittende med den, svarer Vedum.

nas
stortinget
trygve slagsvold vedum
erna solberg
Nyheter
Politikk
Luftfart
Børs
Aktuell