<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Nytt kompetansekrav for førere av hurtiggående fritidsbåter

Regjeringen vil innføre et kompetansekrav for førere av fritidsbåter som kan oppnå større hastighet enn 50 knop.

Publisert 18. nov. 2020 kl. 12.59
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 190 ord
NYE REGLER: Regjeringen vil innføre et kompetansekrav for førere av fritidsbåter som kan oppnå større hastighet enn 50 knop. Her næringsminister Iselin Nybø (V). Foto: NTB

Det nye kompetansebeviset skal inneholde både en teoretisk og en praktisk del.

– Høy fart gir større fare for alvorlige ulykker, og det kreves spesielle ferdigheter for å føre båt i høy fart, sier næringsminister Iselin Nybø (V).

Krav til kursinnhold og kursinstruktører må på plass før regelverket kan tre i kraft, og det må være tilstrekkelig kurskapasitet til dem som må ha høyhastighetsbeviset.

I tillegg til høyhastighetsbevis vil det bli innført krav om bruk av automatisk nødstopp.

De nye kravene vil innebære en endring av dagens regelverk. Nybø har derfor gitt Sjøfartsdirektoratet i oppgave å utforme forslag til konkrete endringer, og disse forslagene sendes på høring i januar 2021.

Stortingsrepresentant Bård Hoksrud (Frp), som er nestleder i transportkomiteen på Stortinget, mener at regjeringen forsøker å snikinnføre et eget førerkort for vannscootere.

– En slik forskjellsbehandling mellom vannscootere og vanlige fritidsbåter kan de bare glemme å få med seg Fremskrittspartiet på, sier han til NTB.

Han viser til at førere av vannscootere skal vise hensyn når de er på sjøen, på lik linje med alle andre.

– Det er derfor ingen grunn til å forskjellsbehandle all den tid det er samme krav og forventninger til alle, sier Hoksrud.

(©NTB)