<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Stortinget iverksetter full skatterevisjon av representant-ordninger

    Publisert 21. sep. 2021 kl. 18.24
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 186 ord
    RYDDE: – Jeg forventer at denne revisjonen skal gi oversikt over alle skattemessige forhold knyttet til representantene slik at vi både kan rydde opp der det eventuelt skulle vært skatteplikt, sier Stortingets direktør, Marianne Andreassen. Foto: NTB

    Tirsdag har Stortingets administrasjon satt i gang en bred skatterevisjon av representantenes ordninger, der de også skal gå gjennom enkeltsaker.

    Hensikten er å gjennomgå enkeltsaker og vurdere om fordeler skulle vært pålagt inntektsskatt, med tilhørende arbeidsgiveravgift. Dessuten utføres det en bred revisjon av alle skattemessige sider ved ordningene for landets øverste folkevalgte.

    Advokater fra Advokatfirmaet Grette er engasjert til oppdraget, som Stortingets direktør Marianne Andreassen vil at skal utføres raskt og grundig.

    – Jeg forventer at denne revisjonen skal gi oversikt over alle skattemessige forhold knyttet til representantene slik at vi både kan rydde opp der det eventuelt skulle vært skatteplikt, og for at vi skal bli helt trygge på at vi håndterer skatteplikten korrekt fremover, sier Andreassen i en pressemelding.

    Revisjonen kommer i etterkant av at ordningen med pendlerboliger er blitt slått stort opp i mediene. I forbindelse med Aftenpostens avsløringer så KrF-leder Kjell Ingolf Ropstad ingen annen utvei enn gå av som partileder og statsråd.

    Flere representanter har tatt kontakt med spørsmål om sine skattemessige forhold, og Stortingets presidentskap har besluttet gjennomgang av reglene for pendlerboligene, i tillegg til vurdering av mulige endringer i ordning for fratredelsytelse og etterlønn.