Se, en elektrisk selvkjørende boble!

Investorinteressen har i år eksplodert for alt som har med elektriske og selvkjørende biler. Kursrallyet Tesla, Nikola og NEL minner om en boble.

I VINDEN: I januar passerte Tesla en markedsverdi på 100 milliarder dollar. For litt over to måneder siden var bilprodusenten verdt 200 milliarder. I slutten av august ble 400 milliarder dollar passert en kort periode. Her er konsernsjef Elon Musk under et besøk i Berlin nylig. Foto: ODD ANDERSEN
Porteføljer

Millioner av uerfarne privatinvestorer har i år strømmet inn på børsen. Deres favorittaksje er Tesla som har gått til himmels. Tesla er imidlertid bare toppen av isfjellet. Så godt som alle selskaper eksponert mot elektrifisering av transportsektoren og selvkjøring har tatt av.

Tiltrukket av høye vurderinger har det i år vært mange børsnoteringer innen dette segmentet, og flere er på vei. Mange av nykommerne har bare et konsept og knapt noe ferdig produkt eller kunder.

Bakdøren

Den typiske metoden for å børsnotere seg, er også påfallende. I stedet for å gå gjennom en tradisjonell noteringsprosess med prospekt, «due diligence» og møter med kritiske og dyptgravende profesjonelle investorer, velger de i stedet bakdøren i form av såkalte «reverse mergers».

Gjennom fusjoner med tomme børsskall kan selskaper notere seg over natten. Metoden er perfekt om du har dårlig tid og ikke orker spørsmål på veien. Kanskje hastverket skyldes at proffene skjønner at aksjekursene i denne nisjen er en boble som kan sprekke når som helst?

Nikola, som forsøker å kopiere Tesla, er blant selskapene som kom på børs på denne måten. Bedriften utvikler batteri- og hydrogendrevne kjøretøyer, men har ennå til gode å produsere noe som helst. 

Dette forhindrer likevel ikke selskapet å bli verdsatt til flere titalls milliarder dollar.

Nikola og NEL

Himmelfarten til Nikola har gitt kursfest i NEL Hydrogen på Oslo Børs. NEL eier aksjer i Nikola, og sistnevnte er også selskapets viktigste kunde. 

Jo mer den unge og eksentriske grunnleggeren av Nikola, Trevor Milton, snakker opp egen aksje, desto mer stiger NEL.

Av andre ekspressnoteringer via «reverse mergers» i det seneste kan nevnes Hyliion som lager drivverk til elektriske kjøretøyer, Luminar som lager sensorer til selvkjørende biler, Velodyne Lidar som utvikler lidar-teknologi for biler og Canoo som designer elektriske varebiler. Typisk har aksjekursene i de børsnoterte skallene gått som en rakett etter transaksjonene.

Mange frykter at coronarallyet har skapt en boble i store teknologiselskaper som Amazon og Apple. Selv er jeg mindre bekymret for det. Dette er tross alt virksomheter med solid inntjening som potensielt kan forsvare veldig høye multipler grunnet lave renter, sterk markedsposisjon og gode utsikter.

Faresignaler

Oppgangen i Tesla, Nikola, NEL og andre aksjer relatert til selvkjørende og elektriske biler fremstår derimot som mer spekulativ. Det er mange faresignaler som gir assosiasjoner med dotcom-boblen for tjue år siden.

Her kan nevnes at selskapene sjelden tjener penger på driften, og mange ganger bare har et konsept. Videre er det uerfarne privatinvestorer som driver kursene i været, mens profesjonelle investorer selger. 

Flodbølgen av børsnoteringer i segmentet og den mest brukte noteringsmetoden, «reverse mergers», er heller ikke noe sunnhetstegn.

Er det bare å shorte Tesla og NEL? Om du tror på regnearkene, er svaret ja. Problemet er at dagens verdsettelser har lite med matematikk og økonomiske kalkyler å gjøre. Den viktigste drivkraften bak kursutviklingen synes å være menneskelig psykologi og grådighet. Som en klok investor en gang sa: «Never short a dream».

Samfunnsgevinst

Selv om prisingen av denne typen aksjer bærer preg av eufori, skal samfunnet kanskje være glad. På samme måte som dotcom-boblen akselererte innovasjonstakten og fremveksten av internett, vil trolig det samme skje med elektriske og selvkjørende biler.

Den enorme aksjesuksessen til Tesla forsøkes nå kopiert av utallige start-ups og eksisterende bilprodusenter. Alle vil være med på festen.

Dette bringer meg inn på hovedtrusselen mot Tesla, nemlig konkurransen fra tradisjonelle bilprodusenter. Her kan nevnes at elbil-salgslisten i juli i Europa ble toppet av Renault Zoe etterfulgt av Hyundai Kona og Volkswagen e-Golf. Tidene da Tesla hadde monopol, er definitivt over.

Etter hvert som tradisjonelle bilprodusenter tar markedsandeler fra Tesla, fremstår det ekstreme prisingsgapet mellom Tesla og blant andre Volkswagen som stadig mindre bærekraftig.

Stig Myrseth

Dovre Forvaltning

Dovre-porteføljen

SelskapSist ukeAnbefaltTotalutvikling
Gentian Diagnostics−8,3%13.12.201945,9%
Golden Ocean1,2%03.07.2020−14,8%
Flex LNG−1,2%24.07.20205,5%
Yara1,3%07.08.2020−6,3%
Otello11,7%28.08.202218,3%
Observe Medical4,0%28.08.20202,9%
Kursene er satt fredag klokken 12.
Porteføljeavkastning sist uke:1,4%
Hovedindeksen sist uke:0,3%
Dovre-porteføljen hittil i år:−13,4%
Hovedindeksen i samme periode:−8,8%
Dovre-porteføljen i 2019:37,7%
Hovedindeksen i samme periode:17,4%
Dovre-porteføljen i 2017:42,3%
Hovedindeksen i samme periode:19,1%
I henhold til markedsmisbruksdirektivet kan mer informasjon om de omtalte selskapene fås ved å kontakte Dovre Forvaltning. Dovre Forvaltning er et forvaltningsselskap og kan ha posisjoner i omtalte selskaper på vegne av våre fond eller kunder.
Tom Hauglunds Hauglund-porteføljen erstattet Dovre-porteføljen i perioden juni til desember 2018.
dovre-porteføljen
stig myrseth
tesla
nel
Nyheter
Børs
Porteføljer