– Vi ser at etterspørselen etter gode treningsmuligheter når man er på ferie bare øker, sier direktør for Reise Utland i Virke, Sverre McSeveny-Åril, og fortsetter;– Ferie er for mange nettopp det å ha tid til å gjøre mer av det man liker å gjøre, mange ønsker å reise et sted som enten er spesielt tilrettelagt for trening eller som tilbyr gode treningsfasiliteter som en del av tilbudet.Tendensen fortsetterVirke gjennomfører årlig en befolkningsundersøkelse om nordmenns ferievaner. I Virkes undersøkelse om nordmenns reisevaner for 2015, svarte 20 prosent av de som skulle ha sommerferie at de også planla å dyrke egne interesser i sommerferien, et tall som har steget jevnt de siste årene og samlet med seks prosent fra 2011 frem til i dag.– Tendensen til at man ønsker å være aktiv også på ferie synes helt klart å fortsette inn i reiseåret 2016, sier McSeveny-Åril.Han peker på at aktiv ferie er en global trend.– WTO og Adventure Travel Trade Associations rapport “Global Report on AdventureTourism” viser at den globale verdien på aktivitetsferie har hatt en vekst på 195 prosent på to år, sier McSeveny-Åril.– VekstDaglig leder Jørn Balslev i Maxpulse, som har spesialisert seg på sports- og aktivitetsreiser, merker økt pågang, men mener nordmenn er kostnadsbevisste. I 2014 hadde reisebyrået en omsetningsnedgang på 38 prosent fra året i forveien, og fikk et årsresultat på minus 0,4 millioner kroner, og i november 2015 fusjonerte Maxpulse med morselskapet Expertreiser.– Interessen for treningsreiser er absolutt økende, men i Norge henger vi langt etter sett i forhold til Sverige og Danmark. Her har det vært veldig stort i mange år, sier Balslev og fortsetter:– Svenskene er også mye flinkere til å reise samlet og være en gruppe. Nordmenn skal fikse mye selv og er enda mer kostnadsbevisste eller “gjerrige”.Likevel, betalingsviljen er der.— Ut fra Norge er prisene veldig lave sammenlignet med priser ut fra USA, England og Tyskland. Jeg tror at folk etter hvert forstår at pris henger sammen med kvalitet. Når de først skal ta en uke fri og bruke rundt 10.000 –15.000 kroner, så vil de være sikre på at dette er bra, sier Balslev.Reisebyrået arrangerer påmeldingsturer og lager skreddersydde pakker for grupper og næringsliv, og har to hovedområder: publikumsturer – hvor man ser på større idrettsarrangementer og deltagerturer.– Vi arrangerer deltagerturer som langrenn, sykkel, allsidige treningscamper, løping og triatlon, sier Balslev.Han forteller at langrenn har vært veldig populært i flere år, og at selskapet hvert år blant annet har med 4–5.000 deltagere til det italienske langdistanserennet Marcialonga.– Tour de France er veldig populært både for syklister og for publikum. Og her ser vi en stor økning, sier Balslev, og legger til at det samme gjelder treningscamper.– Jeg mener vi har hatt deltagerøkning på alle turene.– Hvem er den typiske kunden?– Damer og menn midt i livet som vil oppleve noe i tillegg til å være fysisk aktive. Det er flest mosjonister som reiser på gruppereise. De såkalte supermosjonistene klarer seg mye selv og reiser i private smågrupper, forteller Balslev, som også har registrert en ny utvikling.– En morsom sak er at turer med fedre som tar med seg tenåringsbarn og unge voksne barn øker bra.– Bra ferieopplevelseLangrenn er også stort hos reisebyrået PWT Travel, som har arrangert langrennsreiser siden 2003. Selskapet har spesialisert seg på aktive reiser innenfor orientering, langrenn og maraton, og selskapet økte omsetningen fra 32,7 millioner i 2013 til 40,1 millioner kroner i 2014. Årsresultatet nær doblet seg i samme periode, fra 1,4 millioner kroner til 2,7 millioner kroner. Daglig leder Jens Kopland sier han har stor tro på maratonreiser.– Maratonreiser er vi i oppstarten med nå, forteller han.PWT startet opp med maratonreiser i Sverige i fjor, og hadde med den første gruppen nordmenn til Berlin Maraton i fjor høst.– Vi var 300 stykker fra Sverige, Finland og Norge, men bare 30 totalt fra Norge. I år håper vi å bli rundt en 350 deltakere, sammen med Sverige og Finland.Kopland forteller at det er få reisebyråer som har startlisenser til større maraton som New York og London, men i 2016 skal de ha med seg maratonløpere til Berlin, Budapest og Cuba.Havana maraton, som går av stabelen i slutten av november, er trolig blant de mer eksotiske.– Vi hadde store grupper dit høsten 2012 og 2013, og vi ønsker at flere skal få oppleve denne fantastiske øya med alle sine særegenheter, forteller Kopland.Reisen inkluderer fire netter i hovedstaden Havana, to netter i Trinidad og tre netter på stranda i Varadero.Kopland forteller at langrenn fortsatt står sterkest blant nordmenn. I likhet med Maxpulse arrangerer også PWT tur til Marcialonga, som arrangeres i slutten av januar.– Hvorfor velger mange aktive ferier som dette?– Fordi det er en bra ferieopplevelse. Man får med seg et løp, skirenn i tillegg til sightseeing og alt som hører med. Eventene rundt blir et ekstra krydder og gir en bra totalopplevelse, mener Kopland.
Marcialonga - Foto - MAXPULSE
Saken er tidligere publisert i Kapital, Nr. 1, 2016
Nisje og skreddersømEventbyrået 6. sans er en annen aktør som også har kastet seg inn i dette markedet. 6.sans event og reise omsatte totalt for 57,6 millioner i 2014, og fikk et samlet resultat på 1,9 millioner kroner det året.Ifølge Nina Myhre i 6. sans er de fleste av deres kunder privatpersoner som ønsker det “lille ekstra” kombinert med idrett på høyt nivå og godt sosialt samvær.– Vi kunne helt sikkert hengt oss på trenden og arrangert turer til flere skirenn eller skapt våre egne treningsreiser. Foreløpig velger vi å holde oss til den eksklusive gruppen som ønsker å være med oss til Marcialonga eller Svalbard, sier Nina Myhre.Den mest eksotiske destinasjonen eventbyrået har på tapetet i år er definitivt Svalbard Skimaraton, som går av stabelen lørdag 30. april.Foruten disse to turene tilbyr også 6. Sans skreddersydde reiser etter hver enkelt kundes ønske. Myhre forteller at de ikke har laget noen “åpne” turer ennå.– Hvis dette skulle bli aktuelt, er nok treningsturer til de italienske fjell om sommeren eller sykling eller rulleski på Mallorca høyt prioritert. For ikke å glemme mulighetene som finnes lengre syd som for eksempel Sør-Afrika, sier Myhre.– Det er “in”Tilrettelegging er et viktig stikkord for norske reiseoperatører. Reiseoperatøren Merlot, som i 2014 omsatte for 29 millioner, og økte årsresultatet fra 0,8 millioner i 2013 til 1,9 millioner i 2014, forteller at deres mest solgte treningsreise er individuelle sykkelturer.– Flere og flere ønsker å klare seg på egen hånd, men de vil ha det mest nødvendige tilrettelagt på forhånd. Disse turene er selvsagt også rimeligere enn våre gruppeturer, forteller Marte Frostad, daglig leder i Merlot.– Vi ordner hotell med frokost, sykkel, bagasjetransport, kart og veibeskrivelser, ellers er man på egen hånd. Etappene er stort sett ganske flate, og på mellom 30 og 70 km hver dag. I fjor var det vår nykommer “Algarvekysten” som slo best an, sier hun.Merlot, som er en ren treningsferieaktør innenfor sykkel-, fot- og langrennsturer, har rundt 3.000 kunder årlig. Selskapet startet opp for 21 år siden og har hatt vekst omtrent hvert eneste år siden oppstart.– Vi har også fått flere konkurrenter, så aktivitetsferier er helt klart noe som flere og flere ønsker seg. Det har også har blitt litt “in”, mener Frostad.Spesialisert på sporty kvinnerFlere av reiseoperatørene melder om at det er flest kvinner som befinner seg i aldersgruppen “midt i livet” som reiser på gruppereiser. Denne kundegruppen har Jomfrureiser spesialisert seg på. De hadde en omsetningsvekst på 10 prosent fra 2013 til 2014, og fikk et årsresultat på 582.000 kroner i 2014.– I 2016 har vi ca. 100 forskjellige trenings- og aktivitetsreiser for kvinner. Interessen er absolutt økende, forteller daglig leder og eier av Jomfrureiser, Charlotte Ehde-Eliassen. Hun mener folk er mer bevisste, og at det påvirker etterspørselen etter enkelte typer treningsreiser.– Vi merker blant annet en markant økende etterspørsel etter yoga- og mindfulness-reiser, sier Charlotte, som gir følgende beskrivelse av sin typiske kunde:– Hun som reiser med oss ønsker en aktiv, nyttig og solfylt ferie. Hun elsker endorfinrushet som strømmer gjennom kroppen på vei mot progresjon og formstigning. Hun vil kroppen vel, sier Ehde-Eliassen. Årets store trend mener hun er “mestringsreiser”.– I går fikk vi flere bestillinger på Kilimanjaro-trekkingen vi har i februar, en stor mestringsreise. Også vandringsreisen til Machu Picchu i Peru har vært utsolgt i flere måneder, forteller hun. Begge reisene ligger i en høyere prisklasse, fra 31.000-35.500 kroner pr. person– Hvordan opplever dere betalingsvilligheten?– På forhånd mener noen at det er dyrt, men etter reisen kan de ikke forstå hvor mye de har fått for pengene sine. Vi forhandler frem gode priser på hotellene, og flere måltider er inkludert i våre priser, sier Ehde-Eliassen.Dobler antall treningsreiserOgså turoperatøren Ving jakter på treningsivrige nordmenn. I fjor arrangerte turoperatøren syv rene treningsreiser.– I år kommer vi minst til å doble antallet, sier kommunikasjonssjef Elisabeth Larsen-Vonstett.Reiseoperatøren merker at etterspørselen etter treningsreisene som har et bredt program er større enn de turene som konsentrerer seg om én treningsform.– Den mest populære treningsturen vår er Ving Camp, som vi arrangerer for fjerde gang nå i mai, forteller kommunikasjonssjefen.Her får deltagerne et kjempetilbud av ulike timer, alt fra dans, høypuls og corebar til crossfit-inspirerte styrketimer og yoga.Hun forteller at deltagerskaren varierer på de ulike treningsreisene.– Når vi ser på kjønn og alder, ser vi at turene med bredt program er det flest kvinner som melder seg på, hele 95 prosent, mens på turer som er rettet mer spesifikt som triatlon og personlig trenings-turer, er det ca. 50/50 menn og kvinner.– Alder er også veldig varierende, de fleste turene har en gjennomsnittsalder på rundt 35 år. Vi har med deltagere fra 19 år og opptil 65 år på en og samme tur. Ca. 60 prosent av dem som melder seg på er venninner som skal på tur, og ca. 20 prosent er par.Rekordhøy pågangMen man må ikke nødvendigvis utenfor Norges grenser for å delta på treningsreise.Aldri før har Den norske turistforeningen hatt så mange medlemmer som nå, forteller Mari Stephansen, kommunikasjonsrådgiver i DNT. Foreningen hadde en omsetningsvekst på 16 prosent fra 2013 til 2014, og økte årsresultatet fra 0,2 til 1,6 millioner kroner i samme periode.– DNT har over 270.000 medlemmer, det er rekordhøyt. Det økende tallet på medlemmer viser igjen etterspørselen etter turer og aktiviteter, sier Stephansen.Hun peker på at pågangen etter turistforeningens 500 hytter langs kysten, i skogen og på fjellet er stor.DNT har i årevis arrangert hytte-til-hytte- og gruppeturer, disse fortsetter å holde seg populære.– Bortsett fra disse er kombinasjonsturer noe mange ønsker å være med på. Å mikse fjelltur med brevandring og padling for eksempel, er det svært mange som er interessert i. Våre toppturer på ski blir fort oppbestilt, det samme blir padlekursene og skredkursene våre, forteller Stephansen.Turtilbudet er enormt. Bare i 2014 arrangerte DNT 3.345 fellesturer og stod bak over 9.000 arrangementer.– Det er alt fra dagsturer, toppturer, langturer på en uke eller mer, refleksturer på kveldstid for barn og vandreturer for seniorer på dagtid, forteller Stephansen.