- Denne sommeren kan sette nye rekorder

Den svake kronen lokker stadig flere utenlandske turister til Norge.

Kristin Krohn Devold - Foto - Thomas Kleiven
Reiseliv

Fjoråret ble et rekordår for norsk reiseliv. Det totale forbruket hos turistene var på cirka 67,4 milliarder kroner, ifølge Innovasjon Norge.Det er en økning på rundt syv milliarder kroner fra 60,4 milliarder i 2014. Omlag halvparten av økningen skyldes økning i volum og halvparten skyldes økning i forbruk.Nye tall fra NHO Reiselivs økonomibarometer viser at 30 prosent av norske reiselivsbedrifter tror sommersesongen 2016 blir bedre enn sommeren i fjor. 63 prosent svarer at de tror sommeren blir like god som sommeren i fjor.Vekst fra utlandet- Dette er svært optimistiske tall, særlig med tanke på at vi i fjor opplevde tidenes sommer med en rekordvekst i utenlandske overnattinger. Det er stor grunn til å tro at veksten vil fortsette, og at også denne sommeren kan sette nye rekorder, sier Kristin Krohn Devold, administrerende direktør i NHO Reiseliv.I fjor var det de utenlandske gjestedøgnene som økte mest. Den positive utviklingen har fortsatt inn i 2016. I løpet av årets fire første måneder er det registrert 11 prosent flere utenlandske hotellovernattinger enn i samme periode i fjor, viser tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB)- Vårt fortrinn er at Norge oppleves som et eksotisk og trygt reisemål med unike opplevelser. Vi er også et moderne land med høy digitaliseringsgrad og markedsinnovasjon i reiselivet. Godt hjulpet av en svak krone er Norge blitt et attraktivt feriemål, sier Devold.Reiseliv, fiskeri og forretningstjenester på toppNHOs økonomibarometer viser også at reiselivsnæringen er mer optimistisk til markedsutsiktene sammenlignet med NHO i sin helhet. Reiseliv, fiskeri og forretningstjenester topper statistikken over de næringene som er mest optimistisk til markedsutsiktene.- Felles for de tre er at de nyter godt av lav kronekurs. Vi vet samtidig at kronekursen vil stige i takt med oljeprisen. For reiselivets del er det avgjørende at reiselivsbedriftene fortsetter det gode arbeidet med å utvikle produktene sine, sier Devold.

NHO
nho reiseliv
kristin krohn devold
reise
Nyheter
Reiseliv