Bekymret for kutt i Norges-reklame

Kutt i bevilgningene fører til mindre markedsføring av Norge som reisemål. Arbeiderpartiet frykter at veksten i turistnæringen skal stoppe opp.

Reiseliv

En gunstig kronekurs, kombinert med nye opplevelser for dem som besøker Norge, har ført til at årets sommer blir den tredje på rad med rekord for turistnæringen, skriver Dagsavisen. Flere melder om en vekst på 8 prosent.– Nå gjelder det å forhindre at dette bare blir et blaff. For å klare det må vi styrke reiselivet, sier Torstein Tvedt Solberg, som sitter i Stortingets finanskomité for Ap.Han mener regjeringen gjør det motsatte og gir næringen ustabile rammevilkår.Tvedt viser blant annet til at Næringsdepartementet har redusert bevilgningene til Innovasjon Norges reiselivssatsing. I år går 231,5 millioner kroner til dette formålet, drøyt 10 prosent mindre enn for tre år siden.KonsekvenserInnovasjon Norges direktør for bærekraftig reiseliv og mat, Audun Pettersen, sier kuttet har fått konsekvenser. For eksempel har ikke organisasjonen lenger noen dedikerte personer i Polen som jobber med norsk reiseliv, det er kuttet i forbrukerkampanjene i flere viktige markeder og brosjyrer som før fantes på ti språk, er nå kun tilgjengelig på engelsk, sier han.Rekordsommer i fjorMen Nærings- og handelsdepartementet mener kuttet har hatt liten betydning for antallet utenlandske turister i Norge.– Det bekreftes av tallene for 2015, og av de foreløpige tallene for 2016. Fjoråret var en rekordsommer, og reiselivsaktørene melder om enda bedre tall for 2016, sier statssekretær Lars Jacob Hiim (H).– Om det blir mer penger til Innovasjon Norges reiselivsarbeid, vurderes i de ordinære budsjettprosessene, sier han. (©NTB)

reiseliv
Nyheter
Reiseliv