Reiselivskjempen TUI øker kapasiteten kraftig, og varsler masseansettelser

Etter Thomas Cook-konkursen setter TUI inn støtet for å spise markedsandeler, og setter inn 2 millioner ekstra flyseter fra Storbritannia for å ta unna vintertrafikken. I tillegg lanserer TUI sitt nye flaggskip, TUI Blue.

ØKER IKKE FLYAVGANGER I NORGE: – Å sette inn egne fly fra Oslo vil være vanvittig, for det er det absolutt ikke underlag for, sier Norden-sjef Alexander Huber i TUI. TUI Group opererer en flåte på 140 fly verden over, gjennom seks flyselskaper. Foto: TUI
Reiseliv

For i etterkant av Thomas Cook-konkursen har TUI merket en høyere etterspørsel etter reiser og opplevelser.

Og inn i vintersesongen ruster TUI kraftig opp med antallet flyseter, hvor det skal øke kapasiteten med 2 millioner nye flyseter fra Storbritannia. I tillegg forventes det en vekst på en halv million gjester i Tyskland.

TUI har samtidig varslet at det skal ansettes opp mot 100 nye piloter og 200 kabinpersonell, hvor halvparten av pilotene hentes fra Thomas Cook.

– Skal dere utnytte at det er usikkerhet rundt Ving i Norden?

– Vi vil alltid forsøke å øke markedsandelen vår, også i Norden. Men det får vi til som en gruppe, og ikke bare som en nordisk enhet, sier Norden-sjef Alexander Huber i TUI, og legger til:

– Kundene vil ha mer enn bare en flytur og et hotellrom. For oss har det da vært avgjørende å levere opplevelser til våre reisende, i tillegg til å tilby fleksibilitet, sier Huber til Finansavisen.

SKAL VOKSE: Norden-sjef Alexander Huber i TUI. Foto: TUI

Lanserer TUI Blue

Frem til 2013 opererte TUI som et ordinært reisebyrå, i likhet med Thomas Cook. Men da startet den strategiske dreiningen, hvor målet var å bli en fullintegrert leverandør av ferieopplevelser. 

Inntektene skulle genereres gjennom egne hoteller, cruisevirksomhet samt aktiviteter på destinasjonen, i tillegg til den tradisjonelle virksomheten.

– Nå kommer 70 prosent av omsetningen vår fra ferieopplevelser, sier han.

TUI jobber nå også med det som blir selskapets største hotellkonsolidering noensinne, hvor tre av konsernets hotellkonsepter samles under ett masterbrand, TUI Blue.

Med planlagte hotellinvesteringer har TUI et mål om at nye TUI Blue skal inkludere 100 hoteller og med det bli verdens største hotellmerkevare innen ferie- og fritidssegmentet.

– Hva blir kapasiteten til hotellkjeden?

– Det vil huse mer enn én million gjester, sier Huber.

– Og når blir dette tilgjengelig for kunder?

– Det lanseres i Norge 7. november, sier han.

TUI Group omsatte i 2018 for 18,5 milliarder euro, 189 milliarder norske kroner, med et resultat på drøye 12 milliarder kroner. Det er en økning på hele 22,9 prosent sammenlignet med året før.

– Det går faktisk ganske bra med oss, sier Huber.

Tjener ikke penger på fly

TUI-konsernet driver seks flyselskaper med en samlet flåte på rundt 140 fly.

– Men i Norden har vi få fly, sier Huber.

Og det er det en god grunn for, ifølge Norden-sjefen.

– Det finnes mange flyselskaper i Norden som flyr til utallige destinasjoner. Om våre kunder ønsker å fly ut med disse, og velge destinasjon selv, kan vi heller ordne hotellet, sier Huber, og fortsetter:

– Vi må bli mindre følsomme på hvordan kundene kjøper reisene sine, for det er ikke fly vi tjener penger på, sier han.

Og å sette opp nye flyruter fra Oslo, skal være usannsynlig:

– Sette inn egne fly fra Oslo vil være vanvittig, for det er det absolutt ikke underlag for, sier Huber.

Markedsleder

TUI eier omtrent 300 hoteller og har i tillegg avtaler med en haug med andre hoteller.

– Etter Thomas Cook-konkursen har mange hotelleiere kontaktet oss med et ønske om å samarbeide, sier Huber, som også forteller at det kan være aktuelt å leie enkelte av disse hotellene i perioder.

Huber forteller at også TUI merker Brexit, men at man fremdeles er lønnsomme i Storbritannia.

– Vi er nå ett av to globale reiseselskaper, og vi er det største. Vi er markedsledende i Tyskland, Belgia, Nederland og England. Dette gjør at den nye satsningen blir enklere for oss, sier han.

tui
thomas cook group
reiseliv
Ferie
hotell
fly
opplevelse
Nyheter
Reiseliv
Luftfart