Stordalen trenger 45.000 nye mennesker til Choice-hotellene de neste fem årene

I dag har Nordic Choice 17.000 ansatte. Petter A. Stordalen ser for seg at selskapet må ansette 45.000 nye de neste fem årene.

MANGE PROSJEKTER: Petter A. Stordalen har 27 hoteller under bygging og skal ansette 45.000 de neste fem årene. Foto: Iván Kverme

– Vet dere hvor mange vi skal ansette bare i Nordic Choice de neste fem årene? Hvor mange? ropte Petter A. Stordalen i kjent stil utover den fullsatte Rococcosalen på Grand Hotel i Oslo fredag formiddag.

Under talkshow-seansen med Trygve Hegnar under Hegnar Medias eiendomskonferanse oppfordret han publikum til å tippe. Hans heleide hotellselskap Nordic Choice Hotels opererer i dag 207 hoteller og har 17.000 ansatte.

– Jævla fres i salen i dag, sa Stordalen da ingen responderte.

Publikum lo.

– 20.000? foreslo Hegnar.

– 45.000 mennesker skal vi ansette. Minimum. Når vi rekrutterer, gjør vi det i en enorm skala.

Ikke heltidsstillinger

Finansavisen snakket med Stordalen i etterkant av seansen, og han bekreftet at 45.000 er tallet de opererer med.

– Dere har 17.000 idag, hvorfor trenger dere tre ganger så mange de neste fem årene?

– Vi har 27 hoteller under bygging som står ferdig i løpet av trefire år med til sammen rundt 7.500 rom. I tillegg har vi med smått og stort 90 byggeprosjekter. Vi utvider og endrer hele tiden, sier han.

Og det er ikke heltidsstillinger, alle de 45.000.

– Det er rundt 20 prosents turnover i selskapet på årsbasis. I tillegg er det mange unge mennesker som har det som en deltidsjobb under utdannelse, eller bruker det som et springbrett etter å ha jobbet her en kort periode. I tillegg går noen av med pensjon, så basert på det vi vet i dag, trenger vi 45.000 nye i løpet av fem år.

36 prosent av praktikantene får fast

Han forteller at selskapet nå har 1.000 praktikanter uten formell bakgrunn både i Norge og i Sverige.

– 36 prosent av disse går etter hvert over i en fast stilling, og dette er en veldig bevisst satsing for oss. Vi gir dem den første raden i CV-en deres, og vi har økt antallet nasjonaliteter blant de ansatte i hotellene våre fra 100 til 115, sier han.

Av de nye hotellene kommer de fleste i Oslo, København og Stockholm.

– Hvilke er de beste markedene, spurte Hegnar.

RevPAR skal ned i København. 10-20 prosent. Noen sier 25 prosent
Petter A. Stordalen

– København så bra ut og var det sterkeste i Norden. Nå skal det ned. Jeg bygger på flyplassen (Kastrup, red. anm.) og i byen, og det kommer mange flere. Alle ser det, det er akkurat som på begynnelsen av 2000-tallet. RevPAR (Revenue pr. available room, altså inntekt pr. rom) skal ned. 10–20 prosent. Noen sier 25 prosent. Så tror vi markedet absorberer det i løpet av tre–fire år, og da øker RevPAR igjen, sier han.

Lite bygging i Stockholm

Han sier at Oslo er bra, men ingenting er som Stockholm. Her bygges det veldig lite nytt i sentrum, av en enkelt forklaring, kontorleien er skyhøy. For gode, sentrale kontorer kan man få opptil 10.000 svenske kroner for kvadratmeter i leie.

– Stockholm er fantastisk. Når kontorleiene er 10.000 kroner pr. kvadratmeter og en hotelldriver kanskje kan betale 4.000 kroner på en god dag, blir det ikke nybygging. I tillegg er det dyrere å bygge hotell enn kontor, sier han.

– I København er det akkurat motsatt. Der er kontorleien lav, da kommer det mange hoteller, sier han.

Helt forskjellig «turnus»

Han får følge av adm. direktør i Pangea Property Partners, Bård Bjølgerud, som viste statistikk for de tre hotellbyene.

HOTELLBLOD I KØBEN: Bård Bjølgerud, Pangea Property Partners. Foto: Kaare Martin Granerud

Mens det i Stockholm kommer 9 prosent kapasitetsvekst frem til 2021, er veksten på nesten utrolige 48 prosent i København. I Oslo ligger den på 20 prosent.

Ser man på perioden 2015 til 2018 er bildet ganske annerledes. Da var det nesten ikke bygging i København, tilbudet steg med bare 3 prosent. I Stockholm var det 20 prosent vekst, mens i Oslo var det 11.

– Det kommer 8.000 nye rom frem til 2021 i København. Det er enormt mye, blodet vil renne i gatene, sa han.

– Det er ikke forretningsmarkedet som driver etterspørselen, det er turismen. Reiseliv er verdens største bransje, og står for rundt 10 prosent av verdens BNP.

Spørsmålet er hvor lenge blodet vil flyte i Københavns gater, og belegget kommer tilbake på dagens nivåer. Han sier at det med 70 prosents belegg er meget lønnsom business, 60 prosent er passe, men at det er vanskelig å få lønnsomhet med 55 prosent.

Det kommer 8.000 nye rom frem til 2021 i København. Det er enormt mye, blodet vil renne i gatene
Bård Bjølgerud, Pangea Property Partners

– Det tar tre–fire år å absorbere nye hoteller i markedet. Nye hoteller kan ta bedre priser, og da blir det lønnsomt for eiendomseierne og operatørene, sier han.

Et hotell kan ifølge Bjølgerud betale 4.000 kroner i leie pr. kvadratmeter, maksimalt 5.000. I Oslo ligger de beste kontoreiendommene på 5.000 kroner i leie, mens litt utenfor sentrum ser man 3.000 kroner og under.

– I København går de beste kontorene for 2.500 kroner pr. kvadratmeter. I Stockholm 89.000. Derfor bygges det mye i København og lite i Stockholm, sier han.