Verdien av gjelden har stupt i Torstein Hagens Viking Cruises

Torstein Hagen var Norges nest rikeste etter John Fredriksen. Men gjelden i imperiet hans prises nå til 53 prosent

VERDIFALL: Torstein Hagen har fått sablet ned formuen på en måte han aldri har sett før. Selv gjelden i cruiserederiet handles nå ned mot 50 prosent av pålydende. Foto: Emil Weatherhead Breistein

Cruisekongen Torstein Hagen ble av Kapital verdsatt til 60 milliarder i høst - opp fra 52 milliarder året før og 27 millioner i 2017. Viking Cruises er ikke børsnotert, men den enorme verdistigningen knytter seg til prising av aksjene i interne transaksjoner.

Verdien i dag vet man ikke, men til sammenligning har RCCL kollapset over 80 prosent på New York-børsen. Coronaviruset er dramatisk også for Torstein Hagen. 

Den 11. mars rykket Hagen ut og kansellerte samtlige cruise frem til 1. mai.

Viking Cruises

Viking Cruises ble etablert i 1997 av Torstein Hagen gjennom kjøp av fire skip i Russland. 

I 2000 ekspanderte selskapet til USA og ble senere verdensledende innen elvecruise.

Viking driver en fåte på mer enn 70 skip. 

I januar 2022 lanserer rederiet nye destinasjoner som Antarktis, Arktis og de store sjøene i Nord-Amerika.

Selskapet har hovedkontor i Basel i Sveits.

Årlig omsetning utgjør 2 milliarder dollar. 

Torstein Hagen eier 77 prosent.

Varsler nedgradering

Verdifallet er følgelig enormt også for Hagen. Det eneste synlige tegnet foreløpig ser man i obligasjonsmarkedet der Viking Cruises har flere lån som handles. Så sent som 20. februar ble lånene handlet til nivåer over og tildels betydelig over pålydende.

Siden har obligasjonskursene stupt. Lånet på 550 millioner dollar, eller 6,6 milliarder kroner, med kupong på 5,875 og forfall i 2027 er ned 47 prosent til bare 53 basert på handler gjort torsdag morgen. Dette er et usikret obligasjonslån. Også andre lån har falt markert i kurs.

Dagen etter Hagens massekansellering rykket Moodys ut med et varsel om mulig nedgradering av ratingen på selskapets gjeld.

MINDRE VERDT: Viking Star er som resten av flåten finansiert gjennom obligasjonslån, men nå selges obligasjoner langt under pålydende. Her fra Bergen i mai 2017. Foto: Emil Weatherhead Breistein

Corona vil ta lang tid

I rapporten skriver Moodys at de vektlegger Viking Cruises evne til å forbli likvide gjennom et forventet inntjeningsfall. Samtidig er Moodys bekymret for cruiseetterspørselen på lang sikt.

Torstein Hagen kontrollerer selv tett oppunder 80 prosent av cruiserederiet. Resten eies av TPG Capital og Canada Pension Plan Investment.

I rapporten heter det at rederiet hadde 2 milliarder dollar i inntekter på 12 måneders basis frem til september i fjor.

Generelt er folk villige til å gjøre hva som helst for å få cash
Pål Ringholm

Moodys cruiseanalytiker Pete Trombetta mener coronaviruset vil presse cruiserederienes inntjening og likviditet på en måte man ikke har sett før. 

Moodys-analytikeren understreker at etterspørselssvikten etter coronakrisen vil ta lenger tid enn etter tidligere kriser i cruiseindustrien.

– Gjør hva som helst for cash

Obligasjonsekspert Pål Ringholm i SpareBank 1 Markets følger ikke Viking Cruises direkte, men fremhever at verdifallet på obligasjonene følger samme mønster som andre bransjer som er hardt rammet av coronaviruset - som olje og luftfart.

– Generelt er folk villige til å gjøre hva som helst for å få cash. Når til og med gullprisen går ned i bytte for dollar er det et bilde på hva som skjer.

Han peker på at norske high yield-fond er ned 18 prosent.

– Det gjør at generelt så selges obligasjoner i likhet med gull og andre ting på grunn av økt risiko i verden og fordi man vil bytte det som er illikvid mot det som er likvid. Derfor får du mye obligasjoner på 70-tallet og 80-tallet nå, sier Ringholm.