Tor Fredrik Frøberg i Scandinavian Explorer levde av utenlandske turister. Så kom coronaen

– Det er selvfølgelig en utfordring å kunne ha relevante varer, sier Tor Fredrik Frøberg i Scandinavian Explorer, som har hatt supervekst på utenlandske turister.

MÅ SNU PÅ FLISA: – Ikke mange nordmenn ønsker å kjøpe varer med motiver av norske flagg, troll og fjorder, sier Tor Fredrik Frøberg, daglig leder i Scandinavian Explorer.  Foto: Anders Horntvedt
Reiseliv

– 2020 startet like bra som fjoråret sluttet. Men coronakrisen traff oss hardt og brutalt i likhet med mange andre. Turistmarkedet er nok tilnærmet borte for 2020, fastslår Tor Fredrik Frøberg (51), daglig leder og gründer i Scandinavian Explorer, som er importør og grossist av tekstiler og andre varer som selges i suvenirbutikker rundt omkring i kongeriket.

Et leid lager- og kontorbygg utenfor Moss er hjertet i virksomheten. Der er bord og hyller fylt av shotglass med norske flagg, troll og nøkkelringer, og langs veggene står det stativer med klær.

Økte salget og overskuddet

Finansavisen har tidligere fortalt at Frøberg startet med T-skjorter, og at han fra 2014 til 2017 femdoblet omsetningen. 

De fleste varene kjøpes av utenlandske turister. Å rette seg mot den målgruppen har vært en lønnsom geskjeft i flere år. Fra 2016 til 2019 hadde selskapet en gjennomsnittlig resultatmargin på 12,5 prosent og et samlet resultat før skatt på 28 millioner kroner.

Det er selvfølgelig en utfordring å kunne ha relevante varer å tilby
Tor Fredrik Frøberg, daglig leder i Scandinavian Explorer

I fjor ble resultatet like stort som summen av de to foregående årene.

Men superåret 2019 blir etterfulgt av et år der Scandinavian Explorer må fri til nesten utelukkende norske kunder.

– Det stemmer at 2019 var et spesielt godt år for oss. Det skyldes både økningen i turistmarkedet i Norge og at vi økte våre distribusjonskanaler inn mot blant annet sportskjeder og butikker rettet mot nordmenn. I tillegg har vi lykkes med å bygge en kostnadseffektiv og lite topptung organisasjon. Det har gjort at vi har klart å øke omsetningen uten å øke kostnadene vesentlig, understreker Frøberg.

– Selvfølgelig en utfordring

Men i mars ble grensene i praksis stengt, og over hele verden innstiller innbyggere seg på å feriere i eget land.

– Turistmarkedet er i krise, og det rammer selvfølgelig oss også. Vi er heldige som ikke har mange varer som går ut på dato, men det er selvfølgelig en utfordring å kunne ha relevante varer å tilby de kundene som er i markedet nå. Ikke mange nordmenn ønsker å kjøpe varer med motiver av norske flagg, troll og fjorder, påpeker Frøberg.

Selv om 2020 ligger an til å bli et unntaksår, håper han å være tilbake på 2019-nivået omsetningsmessig innen to–tre år. 

– I tett samarbeid med flere typiske turistbutikker har vi jobbet med å snu om varesortimentet for å møte det norske publikumet, fastslår han.

89 prosent fra klær

Fabrikkene ligger i Øst-Europa og Kina. De seneste årene har selskapet helt bevisst satset på tekstiler, og det håper Frøberg vil betale seg nå. 

89 prosent av omsetningen kommer nå fra klær, mens resten er typiske suvenirartikler.

– Vi tror at merkevaren Scandinavian Explorer, og den kvaliteten vi står for i tekstilmarkedet, gjør at også norske kunder vil handle av oss fremover, fastslår han.

Scandinavian Explorer

(Mill. kr)20192018
Driftsinntekter76,661,0
Driftsresultat12,76,9
Resultat før skatt12,46,0
Årsresultat9,64,6

Eier: Tor Fredrik Frøberg (86 %), Anne Berit Valvatne (14 %).

Merket selges blant annet i sportsbutikker og på Color Line-fergene. 

– Er det fare for konkurs?

– I samråd med DNB, som er banken vår, tok vi grep tidlig for å styrke likviditeten. På den måten har vi vært i stand til å kunne være løsningsorienterte overfor kunder og leverandører, svarer Frøberg. 

– Som de fleste andre også måttet permittere. Det vil nok ta lang tid før vi har alle tilbake selv om vi klart å få en del tilbake i jobb. Økonomisk og likviditetsmessig står vi godt rustet en god stund fremover, men mange vil nok dessverre vil slite fremover, sier han.

Tor Fredrik Frøberg
Scandinavian Explorer
turisme
reiseliv
Nyheter
Reiseliv