20 år etter oppstart har Flåmsbana blitt en formidabel suksess i norsk reiselivssammenheng. Med 940.000 reisende i fjor omsatte togselskapet som driver banen for 236 millioner kroner.
Fordi driften er skalerbar, genererer trafikken enorme overskudd når passasjertallet er høyt. I fjor var overskuddet 92 millioner kroner før skatt.
De siste fem årene har eierne Aurland Ressursutvikling og Vygruppen delt 255 millioner kroner mellom seg i utbytte.
Fjorårets årsresultat er dog ikke utbetalt. Eierne vil bruke dem på investeringer og for å demme opp for trafikknedgang i år som følge av coronakrisen.
Blinket ut ny togsatsing
Nå ønsker Aurland Ressursutvikling, gjennom sitt datterselskap Flåm, å utvikle en ny banestrekning som et turistprodukt, men uten Vy med på laget.
Gjennom en emisjon til 12 millioner kroner har selskapet sikret seg 33 prosent av aksjene i Arctic Train, noe som verdsetter togselskapet til 36 millioner kroner.
– I avtalen følger det også en opsjon om å kunne kjøpe seg opp til 51 prosent på sikt, sier styreleder Karl Aksel Vik i Arctic Train.
Tanken om et turisttog fra Narvik til svenskegrensen på Ofotbanen, oppstå for noen år tilbake.
Byggevarekonge på nytt spor
En av dem som tente på ideen var Per Halvard Strand. I 2017 solgte han 13 byggevarehus tilknyttet Byggmakker til Optimera. Butikkene ble så omprofilert til Montér.
Noe av gevinsten fra dette salget spytter han nå inn i togsatsingen.
Sammen med andre lokale investorer i Narvik-området har han investeret 42 millioner kroner i turisttogprosjektet. Nå kommer nye friske 12 millioner fra Flåm.
Pengene er brukt på innkjøp av togsett som har gått på Gjøvikbanen. Vognene er pusset opp og tilrettelagt for turister.
Puslete debut
Etter år med planlegging var det duket for jomfruavgang på selveste 17. mai i år. Men oppmøtet ble ikke som ventet. Coronaepidemien la en demper på det hele.
– Bare to passasjerer løste billett, sier Vik.
Tross en amputert start, er han optimistisk. Hovedmålgruppen for togselskapet er utenlandske turister som vil oppleve spektakulær nordnorsk natur og vær – og ikke minst nordlys.
Med delvis stengte grenser kom det ikke så mange utlendinger til Narvik i sommer, men mange nordmenn fant veien til Ofotbanen.
– Vi har solgt 5.300 rundreiser fra oppstart i mai til nå, og det er faktisk over vår forventning med tanke på coronasituasjonen, sier Vik.
Vintertog over fjellet
Selv om naturen er like vakker om sommeren som vinteren, så er det de kalde månedene som skiller Arctic Trains produkt fra andre turisttogtilbud.
– Sammen med snekledte fjell, alpinbakker og fjorden, har vi nordlys. Noen reisende har allerede fått oppleve det på noen avganger i høst, sier Vik.
Han er svært glad for å få med seg de som har utviklet Flåmsbana på laget.
Ofotbanen
– De har et distribusjonsapparat som dekker tusenvis av turoperatører og reiselivsagenter rundt om i verden. Det ville tatt oss mange år å oppnå en lignende posisjon, sier Vik.
Han understreker også at de nye eierne fra Flåm vil bidra med viktig kunnskap om hva som fungerer og hva man må unngå å satse på.
Som hånd i hanske
Adm. direktør Solrun Hjelleflat i Aurland Ressursutvikling er svært optimistisk.
– Det er mange likhetstrekk mellom Flåm og Narvik. Det er et spennende reisemål som passer godt inn i vår måte å tenke reiselivsutvikling på, sier hun.
Det hun peker på er naturopplevelsene, Narviks posisjon som fjorddestinasjon med egen moderne cruisehavn like ved togstasjonen, nærheten til flyplasser som forbinder stedet med resten av verden og ikke minst nordlyset.
– Norge er et lite land, så det å ha to spektakulære turisttogstrekninger ved fjordene, vil klinge godt internasjonalt. De to produktene vil være kjøpsutløsende for mange som liker denne type ferieopplevelser, sier Hjelleflat.
Forventer turistvalfart
Selv om kunnskapen fra Flåm nå skal sildre over Narvik og Ofotbanen, mener Flåm-direktøren at nykommeren også er viktig for Flåmsbana, og for å sikre helårs arbeidsplasser i reiselivet på Vestlandet.
– Turisttoget i Narvik med fantastisk nordlys, styrker vår posisjon internasjonalt. Vi har et stort salgs- og markedsapparat som kan ta dette nye produktet raskere ut enn hva de andre eierne ville klart alene på samme tid, sier hun.
Flåmsbana har de siste årene vaket rundt én million reisende. Hjelleflat mener Narvik også snart vil merke økt turisttilstrømning.
– Innen fem år mener jeg Arctic Train vil kunne ha 100.000 reisende årlig, om ikke flere, sier Hjelleflat.
Hun understreker at Narvik nå må kjenne sin besøkelsestid og forstå at toget alene ikke er nok.
- For å lykkes må man inngå samarbeid med andre som kan tilby cruiseanløp, gode hoteller og spisesteder, ulike opplevelser og attraksjoner og reiselivsprodukter som kombinerer fjord og fjell gjennom hele året, sier hun.